Tenhle hasičák je další dílo Klause Lassena vzniklé podle konkrétní předlohy. Nevím kolik Peterbiltů s touto nástavbou vzniklo, ale některé se dochovaly do dnešní doby. Hasičská stanice v Burnsville, Minnesota byla a snad ještě je domovem předlohy tohoto modelu. Zprvu mě moc nenadchla. Další variace na téma Peterbilt 359 od německého Revellu. Řadový Cummins s dvojitým turbem jako u všech ostatních, jen 2 nápravy a divný gumy s vystupujícím běhounem - prostě standart. Postavený jsem na živo viděl snad jen jeden a moc mě nenadchnul. Na webu neměl žádný model naplno otevřenou kapotu - překážely v tom sirény umístěné na nárazníku. Předloha je tam má taky a přesto...
Untitled-49.jpg (18.87 KiB) Zobrazeno 8006 krát
Kromě naplno otevřené kapoty fotka prozrazuje i použitý motor - Detroit Diesel 8V92TA. Vidět není použitá automatická převodovka Allison, ale je tam. Přítomnost automatu prozrazuje sloupek řazení namísto klasické řadicí páky.
Sirény na nárazníku spočívají na odklápěcím platu. Po jeho odklopení nic nebrání plnému otevření kapoty.
A hned tu byla výzva. Motor jsem si vypůjčil z GMC Astro. Kryty ventilů jsem nahradil ve shodě s předlohou hranatými. Turbo patří ke stavebnicovému motoru a převodovku jsem oprásknul ze Super Bosse od AMT. Přidělal jsem na ní pár zbytečných detailů (nebudou vidět). Z trubky a drátku Albion Alloys jsem udělal pianový pant, který umožňuje odklopení plata se sirénami.
Model volá po otevření schránek a doplnění výbavy. Od toho jsou tady jiní, já si to komplikovat nebudu. Krabička s vyměněným pohonným agregátem mi bude stačit.
jardo ..rad si vysledujem tuto stavbu ...a viem,ze aj tak si tam pocas stavby pomenis alebo dorobis co sa da ..lebo ti to neda .. pozname ta ..a drzim palce ..ivan
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, MY LIFE ARE ROCK@ROLL ,WHISKEY and TRUCKS.
Jardo, to je super. Já mám děsně rád, když tyhle krabičkový Revelly stavíš. Mě se ten hasičák vždycky děsně líbil... Motor i převodovka super. Jen tak dál a přeju ať se to nezasekne na nějaký kravině...
Vypadá to, že mi počítač odešel do věčných lovišť. Některý fotky nemám zálohovaný, tak je už možná už nikdo neuvidí. Než to vyřeším, budu muset s příspěvkama trochu improvizovat. Tady jsou fotky současnýho stavu - nanesené obtisky (linky nejsou na fotkách moc vidět) a kupodivu stále funkční sklápění plata se sirénama. K chladiči jsem přidal žaluzie a úpravou projde i horní část se vstupy vody od motoru. K motoru samotnému přibylo pár dalších detailů ale to ještě nemám nafocený.
jardo pokial ti vydrzal hard disk viem ti zachranit veci na nom ulozene......pozarnik vypada dost zaujimavo uz teraz ..pekne
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, MY LIFE ARE ROCK@ROLL ,WHISKEY and TRUCKS.
Tak se zase hlásím, jsem opět on-line. Něco málo na hasičáku přibylo. K motoru jsem přidal výfukové potrubí. V souladu s předlohou vede od turba zploštělá trubka vně kolem rámu. Nadělal jsem si tím do bot, protože rozměry dílů jen odhaduju a kombinace výfukové trubky a vnitřních výztuh kapoty způsobila kolizi dvou vesmírů. Prostě se mi to tam nevešlo. Tak následovalo ubrušování už nabarvených dílů a opětovné barvení. Zatím to vypadá, že to stačí. Snad se to potvrdí i při konečný montáži. Trubky sání mám připravený ale konečný rozměr větve k turbu vyplyne až bude bouda na místě.
K podlaze kabiny jsem doplnil gumové rohože a minimax. Ten je opět bez dobře promyšlených rozměrů, takže jsem ho musel na podlahu položit ventilem dozadu.
Ještě nikdy jsem neměl problém s kouzelnýma vodičkama na obtisky. Tentokrát jo. Rozpila se mi černá barva na panelu s měřákama a jeden ciferník je totálně bez gezichtu a další jsou tak trochu kouřmo. Rozhod jsem se nechat to tak, jen jsem k přístrojům doplnil rámečky z hliníkový trubky, aby získaly na prostoru.
Na nástavbě jsem k dvířkům doplnil imitaci pianových pantů. Ještě přidám pár lesklých lišt. Nic z toho stavebnice neobsahuje.
K masce chladiče sháním jemnou mřížku, která by na první pohled ani neměla být vidět. Uvidíme, jestli se to povede, zatím je tam prázdno. Jarda
K sedačkám jsem doplnil pásy - 3 bodové bez samonavíjení. To by mělo dobově odpovídat.
Nahoru za čelní skla jsem jako vždy doplnil chybějící konzolu se slunečníma clonama. Mezi clony autorádio a větrák z leptaných mřížek pro klimatizaci (díky Láďo). Ten větrák v předloze není ale chtěl jsem vnitřek trochu oživit. Teď už jsem mohl interiér vlepit do kabiny.
Na přední hraně rámů dveří jsou připraveny funkční pianové panty. Dveře dolepím vzápětí. K nástavbě jsem dolepil chybějící lišty a pár světýlek. Majáky jsou na místě kromě jediného modrého. Na ten jsem si ještě neopatřil barvu.
Nevím, co všechno je v zadní kabině. Ta jediná fotka toho moc neprozrazuje. Určitě nějaký řemeny ale jinak netuším, co by tam šlo doplnit. Vyrábět helmy, dejcháky nebo mundury se mi nechce. Tak ta kabina zůstane asi prázdná.
Dneska jsem na Tebe, Jardo, myslel. Taky jsem dělal tu trubku...a vyšlo mi to docela pěkně. Pravda ale je, že já předělával kapotu na laminátovou a výztuhy uvnitř ještě nemám...a jsou jinak než na plechový.
Pěkný Honzo. Koukám, že sis vyhrál se svarama. Já naštěstí ne. O to bych byl naprdnutější, když jsem tu trubku musel brousit. Ty kryty ventilů jsou bezva. Já si je krouhal svépomocí a pochopitelně bez letteringu.
No, hrál... měl jsem na to prima fotky. Ale ta kapota jde sklopit poměrně málo, nebuze z toho nakonec moc vidět. Tak aspoň pro ten pocit...
Víka mám z US, no. Viděl jsem je u někoho na modelu a tak jsem si je nechal přihodit ke kolům a jsou super. Právě že to moje auto co beru jako předlohu má 8V92 a ty víčka jsou typický. Dělá je K.J.Humphreys... Ještě na tom něco málo udělám, nějakej ten rozvod a bude. Klasicky...detailů spousta ale vidět bude polovina.
Tak zas malinko popolezem. Na masku chladiče jsem chtěl sehnat mřížku, která by toho až tolik nezakrývala. Přesně takový efekt je na předloze.
Mřížka na předloze je krásně průhledná
Jednu jsem si vyhlídnul, ale asi je všude vyprodaná, tak jsem nakonec použil tu od CTM. Konec konců, asi poslouží stejně dobře. Měl jsem jednu v přírodní mosazný barvě. Nabarvil jsem ji chromovým fixem Molotow a čirým lakem přilepil ke kapotě.
Maska s mřížkou CTM obarvenou chromem Molotow
Přes mé obavy mřížka CTM odkrývá pohled na chladič taky slušně
Gumy ze stavebnice se mi vůbec nelíběj. Doufám, že seženu lepší. Ale zatím jsem na ně podvozek postavil, aby se mi furt zespodu neodíral. Hasičák už chytá tvar.
Plně odkrytá strojovna
Typická peterbiltí kapota a mačo nárazník
Zadní světýlka. Vnější kolo je jen přisunutý. Že je nakřivo jsem si všim až na fotce.
Zatím to vypadá, že nárazník plnýmu otevření kapoty nijak bránit nebude. Pravda, je jen nasazenej a tak je trochu flexibilní. Možná, že ho napevno ani lepit nebudu. Uvidíme...
Nárazník se sklopenými sirénami....
.... umožňuje plné otevření kapoty.
Pod tíhou kapoty se nezalepený nárazník trochu prověšuje
Ještě je třeba doladit vzájemnou polohu nárazník - kapota - kabina - nástavba
Trochu se mi nesešly montážní body na kabině a podvozku. U podvozku je dvojce předních čepů příliš daleko od centrálního zadního. Kabina nasazená na zadní čep odpovídá poloze nástavby ale má vůli u kapoty. Přední čepy drží kabinu vůči kapotě správně, ale zas je příliš daleko od nástavby. Ideální by bylo ubrat na podvozku cca 2-3 mm přímo pod kabinou. Že bych se na to ...........
Hned od začátku jsem věděl, že chci nahradit kola, hlavně kvůli těm podivnejm gumám. Pavel mi poslal resiny ale ty mají odlišné disky. U předních chybí poklice zakrývající středy kol a ani zadní náboje neodpovídaj. Nechám si je na něco jiného (díky Pavle) a pro tento hasičák jsem vykrad jinou stavebnici. Abych si pěkný gumy pošetřil, na vnitřních tuplákách jsem nechal ty protektorovaný hrůzy. Díky nástavbě na ně vidět moc nebude. "Ukradené" gumy na disku moc nesedí, je třeba jim trochu pomoct. Gumy jsem vycpal smotanými papírovými kapesníky a na obvod disků jsem nalepil vymezovací kroužky, které fixují patky gum.
srovnání stavebnicových kol a resinů
pro model jsem zvolil kombinaci obou provedení gum