Ahoj Všem,
uběhlo prakticky více než půl roku od mého posledního příspěvku a já se sem pomalu ale jistě opět vracím, abych představil svůj nový (rychlý) projekt v hánulce. Mým posledním počinem byl Zetor 3511, poté následovala studijní pauza zakončená maturitou a prakticky celé léto strávené na brigádě. Takže na modely času příliš nezbývalo, navíc léto je pro mě takové období, které s oblibou nazývám Panzani (téměř nelepím). Času je poskromnu i teď během zimního semestru, ale po večerech na koleji se najde občas chvilka, kdy si potřebuje člověk srovnat myšlenky u něčeho, co ho baví a naplňuje. Pro mě to jsou právě modely, takže nyní se opět vrhám do zemědělské techniky, na které se mohu krásně vyřádit (co kus, to nějaká odlišnost, ap...).
Ale teď už k modelu:
Jedná se o resinovou stavebnici firmy Icar model v měřítku 1/87. Nějaký čas už je volně v prodeji, ale dá se říci, že se jedná stále o novinku. Stavebnici jsem koupil v Chebu, kde mě doslova uchvátila kvalita zpracování, která je na poměry tohoto výrobce více než dobrá. Je to vážně drobek, ale počet dílů je úctyhodný, jelikož středový kloub je funkční a přesto krásně měřítkový.
Prakticky se dá říci, že stavebnici nemám co vytknout, snad jen blatníky jsou poněkud humpolácké a zadní pravítko ramen taktéž neodpovídá měřítku, ale to jsou chybičky, kterých si na první pohled všimne jen pár lidí a ne každý to bude řešit.
K samotné stavbě:
po základním lehkém očištění následovalo jemné dobroušení, zkouška lícování a celková geometrie. Moje stavebnice neměla v tomto ohledu žádnou vadu, vše pasovalo naprosto dokonale a práce šla hezky od ruky (řekněme otázka 2 až 3 hodinek). Čím více model získával tvary, tím více mi vrtaly hlavou myšlenky na jemné úpravy některých dílů. Prostudoval jsem mnoho fotografií na internetu a pustil se do toho. První na řadu šly blatníky, které byly ve stavebnici sice hezky řešeny z konstrukčního hlediska, ale na věrohodnosti zrovna moc nepřidávaly. Ponechal jsem pouze jejich hlavní část a plné bočnice nahradil profily evergreen (jako atrapa páskoviny). Další na řadě, co se úprav týká, byl vzduchový filtr a zadní světla.
Nyní se peru s kabeláží, různými hadičkami hydrauliky ap... Motor je naprosto dokonale odlitý a byla by škoda ho trochu nepozvednout Ačkoliv se jedná o malý stroj, detailů je tam mnoho a všechny samozřejmě znázorňovat nebudu, ale pár drátků tomu neuškodí a celý model to snad pozvedne o úroveň výš... (jako tomu bylo v případě toho Zetoru, který byl z počátku nudná a jednoduchá stavebnice bez většího nápadu).
Barva je zatím ve hvězdách, ale na 90% se přikláním ke klasické variantě, tudíž světle červená v kombinaci s bílou přední maskou, modrým filtrem a šedým podvozkem. Provozní opotřebení bude jemnější a decentnější, ale žádná leštěnko to tedy nebude. Rád bych znázornil klasického vesnického dělníka na občasné víkendové domácí práce. Naprosto si umím představit tu atmosféru nedělního rána, kdy to nějaký strejc nahodí už v 7:00 a dráždí to sousedovi (pokud možno Pražákovi) před chalupou.
Fotky se budu snažit postupně přidávat, ale vše je otázkou času, neboť na koleji mám z modelářského hlediska bojové podmínky a například lakování musím nechat až na doma, což bude nejdříve za 14 dní. Termín dokončení jsem si ale stanovil pokud možno do Vánoc, takže to se pokusím dodržet, ale zbytek nejspíše nijak neovlivním. Nechci stavbu uspěchat, protože se znám a vím, jaký jsem dřevák, ale kdyby to už bylo ze stolu rovnou v poličce, vůbec bych se nezlobil. Nicméně, stavbu si prozatím užívám a pokud někdo nad tímto drobečkem uvažoval, mohu jen doporučit...
PS: Za kvalitu fotek se omlouvám, ale ne vždy mám u sebe zrcadlovku a mobil je tedy mou jedinou záchranou.
krásnou neděli přeje Dan