Stránka 1 z 1

Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 19 dub 2017, 21:30
od jxb
Ahoj, nejsem plastikový modelář ale pátrám po přepravách vagonů po silnici. Na spodním obrázku z časopisu Dráha je Tatra 815 6x6 s vagonem na podvalníku Culemeyer v Pardubických ulicích na počátku devadesátých let minulého století. Nejsem schopen určit typ Tatry 815, přesné označení. Pátral jsem na stránkách Tatra 815 ale tam není tento typ vůbec uveden, jsou tam Tatry 815 6x6, ale s opačným uspořádáním náprav. Zajímá mne také jestli nějaký výrobce tuto Tatru v měřítku 1:87 vyrábí. Děkuji za odpovědi.

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 19 dub 2017, 22:03
od jxb
Jsem na fóru začátečník tak prosím za prominutí, snad se to podruhé povede.
Tatra 815_6X6.png

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 20 dub 2017, 05:39
od MichalJ
Vyrábí:
http://www.mastermodel.678.cz/tatra.htm
Tatra 815 TP 24 265 6x6.1R

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 20 dub 2017, 08:30
od jxb
MichalJ: děkuji za typ, už jsem zjistil, že model vyrábí i ICAR a na stránkách velkých Tater jsem také Tatru 6x6 našel. Ještě jednou díky a končím tímto diskuzi na můj ne zcela fundovaný dotaz. Ještě jednou děkuji.

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 20 dub 2017, 14:57
od ja1
Jen malá poznámka k celému systému. Pardubice byly jediné město v ČSSR. kde doprava na Culemayerech byla veřejná, provozovaná ČSAD d. z. 509.V čele souprav se během provozu vystřídaly tahače přívěsů Tatry 141,813 a 815.Tento systém dopravy byl zrušen na začátku 90.-tých let. Culemayery dlouho stály na nádraží pod nadjezdem Paramo u nakládací kusé koleje.pak najednou zmizely a skončily ve šrotu. Jeden komplet dvou podvozků se v neprovozním stavu podařilo zachránit před sešrotováním a je v železničním muzeu v Jaroměři .V Pardubicích není už nic ,kromě kusé nakládací koleje....A zbyly jen vzpomínky na vagony jedoucí po ulicích Pardubic...

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 20 dub 2017, 21:36
od Ondráš
Co jsem tak pochopil,tak ti jde o T-815 TP.
Vyráběl ho MM Brno,ale stavebnice je stará a ani nevim,jestli je ještě k sehnání.
Bohužel době vzniku odpovídá i vzhled modelu-teda pokud se něco nezměnilo a nejsou nový mástry.
Od I-Cara je lepší,ale formy už maj dobrý časy za sebou a tudíž i odlitky stojej za prd.Mam stavebnici doma,tak vim,o čem píšu :wink:
Pak je tu v 1/35 od MMK,tam ti neporadim,s tim zkušenosti nemam.
Ale mam na stole T-148 AD20 stejnýho výrobce a je to peklo.Asi jsem moc náročnej na shodu s předlohou :lol:

Osobně bych ti doporučil T-815 TP od Brassici v 1/72.Aktuálně asi nejlepší stavebnice tutoho typu na trhu.
Ale bohužel k tomu zase nejsou žádný podvaly...

O Cullemeyeru vim snad jen v H0 a tam bych doporučil I-Cara,ale bude si žádat pár úprav :arrow:

Tak a včil mudruj :-D

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 21 dub 2017, 14:25
od šachťák
Ondro. Ty popleto. Cullemeyera přece vyráběl Hauler v 72jce daleko dřív, než v 87 v obou provedeních. I tak bych ale řekl, že kolegovi jde vyloženě o HO měřítko. Jednak kvůli nákladu, kterej v 72 asi těžko sežene a jednak i zaměřením bude spíš vláčkař.

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 21 dub 2017, 16:58
od Hynek
Není pravda, že jediné město byly Pardubice - v Meziměstí se takto vozily vagóny také, ovšem na podvalnících Cometto ELL/EU a Cometto R8 za T813 a později T815 TP. Článek zde: http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/0 ... Mezimesti/
Dvě Cometta - čtyř i osmiosé jsou zachována v jedné soukromé sbírce...
http://www.tatratruck.cz/wp-content/upl ... ubu_22.jpg

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 21 dub 2017, 17:26
od ja1
Ale v Meziměstí to nebyla doprava veřejná, ale jen podniková doprava pneumatikárny Barum. V Pardubicích jako v jediném místě byla doprava veřejná, což jsem i napsal, kde si mohl u ČSAD objednat přepravu kterýkoliv podnik. Pravidelně dopravu využívaly podniky bez vlečkové dopravy a to nejen v Pardubicích ,ale i v okolí.Namátkou Automatické mlýny (obilí ,mouka), stavebniny, Továrny mlýnských strojů (ta část co byla ve městě)...... V tom byl ten podstatný rozdíl.. A navíc se zde psalo jen o Culemayerových podvozcích, které na rozdíl od podvalníků Cometto z Meziměstí nejsou určeny pouze pro dopravu vagonů, ale i pro těžké a rozměrné náklady. A když už se tady psalo o modelech. Rezinová stavebnice Culemayeru existuje i v měřítku 1:35....Akorát je u nás víceméně nesehnatelná, neboť pochází z Rumunska

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 23 dub 2017, 11:10
od Hynek
Pouze jsem špatně chápal vaše pojetí slova veřejná... OK, beru zpět. Mimochodem Cullemeyery jsou dochovány hned ve třech kusech. Jeden je v Jaroměři, jeden je v Lešanech v expozici a jeden je v depozitáři NTM v Chomutově. Ani jeden však pokud vím není originál Cullemeyer, ale východoněmecké Gothy...

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 24 dub 2017, 08:13
od jxb
Kolegové, žádné vášně, bavíme se, hrajeme si. Asi před rokem jsem se o přepravu na podvalnících Culemeyer začal hlouběji zajímat. Podnětem byl můj modelářský zájem o danou problematiku. Chtěl bych někdy v budoucnosti výsledky svého úsilí publikovat ale v časopise který se zabývá tematikou železnice. K faktům, která jste oba uvedli jen tolik: pokud je mi známo, Culemeyery se dochovaly tři, dva pocházejí z Pardubic, u třetího v Lešanech nevím, respektive nevědí to v Lešanech ale je asi nejzachovalejší. Jaroměřský podvalník není kompletní. Podvalník NTM v Chomutově jsem neviděl, až bude depozitář otevřený, tak se pojedu podívat. Výrobcem většiny typů podvalníků byla vagonka Gotha, která ve výrobě pokračovala i po roce 1945. Lešanský i jaroměřský podvalník jsou vyrobeny v roce 1954 a u chomutovského lze předpokládat totéž. Když si zadáte heslo Culemeyer, tak uvidíte co vše, se se systémem, původně vzniklým jako "Von Haus zu Haus" tedy "Z domu do domu",dalo podnikat. Míst, kde byl systém u nás používán bylo více, především čs.vojenské letectvo, jako pozůstatek po německé Luftwaffe, jej používalo. Nejdéle vydržela přeprava v Pardubicích, která skončila v roce 1993, viz článek v časopisu "Dráha 3/2014" od Martina Navrátila. K modelům ve velikosti H0: Rumunská firma Wespemodels je výrobcem čtyř i šestinápravového podvalníku zcela jistě ve velikosti 1:87 ale mají je internetový obchod, takže je to pro většinu z nás mimo dostřel. Kovové modely podvalníků lze dohledat na stránkách německé firmy Weinert. Haulera jste už zmínili, dělá podvalník R 40 i R 80. Jako doplněk modelové železnice vyráběly podvalníky firmy Märklin, Eswpewe a některé další.

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 30 dub 2017, 13:57
od ja1
Ještě ke culemayerům. Tyto podvozky sloužily samozřejmě na více místech, ale kromě Pardubic, Meziměstí a ČSLA to všude jinde byla pro železniční vozidla příležitostná doprava. Jinak se tyto podvozky používaly u všech závodů ČSAD, které měly středisko pro dopravu těžkých a rozměrných nákladů, což neměl zdaleka každý závod. Jejich provoz ale skončil poměrně brzy a byl nahrazen podvalníky novější konstrukce převážně naší výroby a pro přepravu opravdu těžkých a rozměrných nákladů podvalníky tehdejší západní produkce. Ty už ale měly jen vybrané závody ČSAD (Ostrava, Plzeň, Brno...) V Pardubicích provoz culmeyrů skončil jak tady bylo psáno v roce 1993 ,kdy se závod 509 rozdělil na autobusovou a nákladní dopravu. Nákladní doprava přitom byla převedena do Hradce Králové a o provoz neměl nově vzniklý podnik ČSAD s. p. zájem, zřejmě i proto, že nebyl ani zájem o tuto službu. Zkrátka tahače z Pardubic zmizely a jak už jsem psal, podvalníky dlouho stály odstavené pod širým nebem na nádraží v prostoru kusé koleje s nakládací rampou pod nadjezdem Paramo, ze kterého byl krásný výhled na celé překladiště.(taky jsem se tam jako kluk jezdil dívat). Pak najednou zmizely a zbyla tam jen kusá kolej, která tam je dodnes. Jen už bude pro účel, pro který sloužila nepoužitelná. Lze tedy předpokládat, že všechny zachované culemeyery pocházejí z Pardubic. Bohužel za tu dobu ,co byly odstavené se na nich podepsal zub času. Ten v Jaroměři provozní není a chybí na obou částech hodně věcí nutných k provozu a spousta dalších bude určitě nepoužitelná. U těch dalších dvou nevím ,ale lze předpokládat, že pokud byly odvezeny z Pardubic ve stejné době, že na tom budou obdobně. I když někde je uvedeno (moc tomu ale nevěřím),že v Lešanech ho používají.
Co se týká modelů tak soupravu podvalníku culemeyer v "českém podání" s tahači Tatra 141,813 ,nebo 815 není problém postavit ze stavebnic v měřítku 1:87 ,s tahačem T815 v měřítku 1:72 a tahačem T141 v měřítku 1:48. Ve větším měřítku už to problém je. Je to možné vlastně už jen v měřítku 1:35,ale...Stavebnice sice existují ,ale pominu-li, že jsou určeny jen pro velmi zkušené modeláře,jejich dostupnost je obtížná. Stavebnici culmayeru dělá rumunská firma Miniatur models (MIM).Před časem ji bylo sice možné sehnat přes Panzershopl, ale v současné době je u nás víceméně nesehnatelná. Stavebnice tahačů Tatra 141 a 815 dělá děčínská firma MMK,ale sehnatelná je však jen druhá z nich, ta první už je vyprodaná. Já patřím k těm málo "šťastlivcům" ,který všechny tři stavebnice v tomto měřítku mám a chci z nich postavit soupravu s naloženým vagonem (ten zatím nemám) kterou jsem potkával v pardubických ulicích. Ačkoliv ale uvedené stavebnice už nějaký ten rok mám a oba tahače mám i rozestavěné, nějak se mi bohužel nedaří uvažovaný projekt dokončit a ani v brzké době to nevidím nijak optimisticky.

Re: Tatra 815 tahač přívěsů

PříspěvekNapsal: 30 dub 2017, 21:18
od jxb
Ja1:nechtěl jsem se rozepisovat, ale, v Lešanech jsem byl 12.dubna, mimochodem mají na stránkách obrázek jak je podvalník v expozici kousek od brány naistalován. Je tam improvizovaná vlečka s dalšími vozidly. Podvalník zcela jistě k ničemu nepoužívají, je vizuálně v lepším stavu než jaroměřský. Vždy je lépe se přesvědčit na vlastní oči. Rampa v Pardubicích je v relativně zachovalém stavu, schází několik součástek z regulačního mechanizmu, pro vaši představu, kolejnice na rampě jsou na kluzných patkách a bylo s nimi možno pomocí klikového mechanizmu pohybovat do stran když řidč podvalník nepřistavil k rampě přesně. Pokud jsme u přeprav těžkých nákladů, tak náhrada Culemeyerů něčím modernějším přišla asi až v době nákupu Faunů pro ostravský a plzeňský závod ČSAD ale o tom je diskuze někde jinde. Snažím se shromáždit podklady pro článek o Culemeyerech u nás ale zatím je to bída. Zcela určitě tyto podvalníky v neželezničním provedení odvezly všechny těžké náklady např. na všechny naše přehrady. Turbíny, díly k nim a mnoho dalších.