Vážení diskutující,
Na tomto fóru se probírá hrdinství našich pilotů, ale nějak se zapomíná, že v řadách Československého letectva bojovali za naší svobodu i cizinci z celého světa a přiznejme si, že po porážce fašistického Německa a po té, co Sovětský svaz v roce 1945 nepřistoupil na politické dělení Evropy a pod záminkou územních sporů zaútočil i na naší republiku, tak v řadách čs. letectva byli i naši bývalí protivníci, bývalí piloti Luftwaffe. Většina internacionálů byla vyzbrojena letouny naší či sovětské výroby, ale našli se i letci, kteří ze své země dorazili i s letouny, na kterých létali ve své domovině. A proto si myslím, že je dobré si je připomenout a zavzpomínat na jejich hrdinství.
Holandský „kanec“
Jmenoval se Jos Lijbrandt a měl hodnost kapitána. Ve svých 22 létech byl velitelem letky, která k nám dorazila z Nizozemí vyzbrojena letouny Fokker D-XXI. Narodil se v Alkmaaru na pobřeží Severního moře 12.dubna 1917 a již jako malému učarovaly letadla. Nebylo proto překvapení, že si vybral kariéru letce. V roce 1936 nastoupil k Nizozemskému stíhacímu letectvu v hodnosti poručíka a pro své letecké umění a rozhodné velitelské schopnosti byl často povyšován.
Po Mnichovském diktátu, jeho odmítnutí a následném útoku na Československo, které vedlo Německo za pomocí svého vazala Maďarska a ke kterému se přidalo po měsíci urputných bojů i Polsko, které chtělo pro sebe získat Slezsko, získalo Československo ve světě velkou podporu a přes Rumunsko – Československé hranice k nám putovala výzbroj i dobrovolníci. V lednu 1939 touto cestou dorazili i letci z Nizozemí pod vedením čerstvého kapitána Jose Lijbrandta. Po týdnu byla celá jeho jednotka nasazena k obraně našich západních hranic. Již po příchodu na své působiště způsobil velký rozruch mezi tamějšími dívkami. 180cm vysoký, štíhlý šarmantní elegán s knírkem okouzlil většinu tamějších dívek a pravidelně býval přistižen v obětí některé dívky. Odtud vznikla jeho přezdívka, „Holandský kanec“.
Svůj potvrzený první sestřel zaznamenal 26.ledna 1939. Jednalo se o zbloudilý He-51. 1.února pak následoval sestřel Hs-123 a již další den dostal průzkumný Hs-126. Do konce února pak sestřelil ještě jeden Hs-123 a jeden Ju-87. Stal se esem. 7. března sundal z oblohy svého prvního „mezka“ Bf-109. 25. března pak po krátkém bloudění, kdy se dostal nad území Německa sestřelil dopravní Junkers W-34. Podle nepotvrzených zpráv tento letoun přepravoval 6 vysokých důstojníků SS. Na apríla 1939 sestřelil další Bf-109, při souboji byl však raněn a na oblohu se dostal až v květnu 1939. 6. května sestřeluje další Bf-109. 21. května je pod ranami z kulometů jeho Fokkeru z oblohy smeten Ju-87 a Jos Lijbrandt dosáhl svého 10. vzdušného vítězství. 12. června sestřelil dalšího Hs-123. Pak následoval tragický 28.červen, kdy v těžkém boji byl těžce zraněn a s poškozeným letounem úmyslně narazil do He-111 a tak jej zničil.
Po jeho smrti se prokázala pravdivost jeho přezdívky. V průběhu několika měsíců se narodilo 7 dětí (3 chlapci a 4 děvčata), jejichž matky jako otce uvedly právě Jose Lijbrandta.
Zbarvení letounu
Všechny Fokkery D-XXI v čs. letectvu byly opatřeny standardní dvoubarevnou kamufláží tvořenou tmavou khaki a světle šedou. Žádný z letounů neměl pozdější čtyřbarevnou kamufláž – zničené a těžce poškozené letouny byly postupně nahrazovány našimi výkonnějšími Aviemi Bk-135. Všechny Fokkery měly na trupu 2 oranžové pruhy, které měly nahrazovat výsostné znaky (oranžové, černě lemované trojúhelníky) Nizozemska. Fokker Jose Lijbrandta měl navíc na krytu motoru rudé srdce s bílou číslicí 1 a před kabinou symboly sestřelů. Podle nepotvrzených zpráv po té, co pochopil význam své přezdívky mu byly mezi oranžové pruhy namalovány kančí hlavy (z každé strany trupu jedna). Neexistuje však žádný potvrzený snímek a neexistuje ani zmínka v některých z memoárů jeho spolubojovníků. Dovolím si touto cestou upozornit na nesrovnalost v obtiscích na model tohoto letounu, které letos vydala jedna známá renomovaná firma. Na letounu Jose Lijbrandta nebylo nikdy vyznačeno 12 sestřelů. Jak je vidno z jeho stručného životopisu, tak při zničení svého 12 letounu sám zahynul a tudíž 12. kříž na letoun nemohl být namalován.