Jaká schémata? Kamufláže na US letadlovkách za WW II.... Jinak na farposstu je i knížka něco jako "Naval camouflage guide for modellers" nebo tak nějak...
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš..... Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Princ Evžen po přestavbě na protiletadlovou loď. Přestavba probíhala v době války s Polskem a proto zde ještě nejsopu namontovány nové antény. velitelské centrum pro řízení palby je v té boudě na čtyřech nožkách. Německé flaky byly sejmuty a nahrazeny děly dodanými od západních spojenců.
Přílohy
Naposledy upravil bubákx dne 01 kvě 2009, 13:44, celkově upraveno 2
Těžké protiletadlové kanony jsou právě ve vývoji. Bohužel prioritu dostal program Hvězdné brány, takže se k nim vrátím až ve 4 hodiny. Ale nemyslím si, že by byly těžké flaky k něčemu dobré. Nepřátelské státy po válce zatím neměly těžké bombardéry, které by létaly ve velkých výškách. Princ Evžen měl především zajišťovat protiletadlovou obranu svazu LL-1 kde se počítalo s útoky stíhaček a bitevních letounů. Ale dejte mi dobrý důvod k těžkým flakům a já to změním.
Po válce s Polskem byl uvolněn dostatek prostředků na dokončení přestavby Prince Evžena na protiletadlovou loď. Hlavní dělostřelecká výzbroj byla vyměněna za Flak 45. Šlo o původně německý projekt http://forum.valka.cz/viewtopic.php/title/24-cm-Gerat-85/t/38949. Při osvobozování Německa byly objeveny čtyři dokončené zbraně ukryté v bavorských Alpách...pravděpodobně měli tvořit výzbroj tzv. Alpské pevnosti. Západní spojenci o zbraně neprojevili zájem a po jejich prozkoumání je nabídli ČS straně k obnově poválečné armády. Zbraně nejdříve sloužily k protiletecké obraně Prahy, kde ale pouze demonstrovaly sílu ČS armády. Po vypracování lánu na přestavbu Prince Evžena v Protiletadlový křižníky začali dělníci Škodových závodů pracovat na čtyřech přesných kopiích německých flaků. Práce se vleky po celou dobu Války o Těšínsko. Po dokončení všech čtyř kusů byla děla přesunuta do Boky Kotorské, kde začala jejich montáž do Prince Evžena. Výhodou bylo, že křižník původně nesl zbraně velice podobné velikosti a váhy. Úpravy se týkaly i části věží. Musely být vyříznuty otvory aby se dal využít plného náměru děl. Nové kanony mohly střílet i původní druhy munice ačkoliv jejich účinost i přesnost byla menší. Původní kanony byly uskladněny v Boce Kotorské.
Na Sinaji bylo v rámci "Suezského" sboru (později přejmenován na "Sinajský") nasazeno několik různých druhů techniky,pocházejících z různých zdrojů.Část techniky byla kořistního (německého) původu,část byla z obnovené válečné výroby v našich továrnách.To je i případ původně německého Sd.Kfz.234.Ten byl po válce znovu vyráběn pro potřeby obnovující se čsl.armády pod označením OT-234.S našimi jednotkami se tak dostal do míst,pro která byl tento typ původně určen,tedy do Afriky.Naše jednotky využívaly převážně stroje v provedení 234/2 a 234/3.Z tehdejších zpráv však vyplývá i nasazení protitankové verze 234/4 a také stroj sloužící k potřebám vojskové PVO ve verzi 234/5 (vyzbrojen původně německými PLK ráže 20mm,údajně však byla i verze s PLK ráže 37 mm).
Zde zobrazené stroje nesou dvě rozdílná kamuflážní schémata.
OT-234/2 "TOT" nese prvotní schéma vycházející z někdejšího britského tzv.Counter schema. Tento druh kamufláže však byl u čistě pozemních jednotek záhy nahrazen druhým schématem,vojáky populárně nazývaném "Sinaj šutr",které sestávalo z pískového základu na kterém byly hnědou (vyjímečně i šedou) barvou naneseny nepravidelné skvrny a "hádky".Tuto kamufláž nese zobrazený stroj OT-234/3. Tato kamufláž techniku mnohem lépe kryla v kamenitých pouštích Sinajského poloostrova.Tutéž kamufláž nesly i stroje Humber Armoured Car Mk.II a Mk.III,zakoupené ve Velké Británii.
Obojživelné jednotky spadající pod velení Maríny (námořnictva) si tzv.střepinovou kamufláž na technice podržely mnohem déle....