http://www.modelmex.cz
ICM 1:35
Kat.č. 35137
Unimog S 404
German Military Radio Truck
Unimog byla obchodní značka, kterou Mercedes používal pro svou řadu nákladních a užitkových vozidel, která začala po 2. světové válce jako zemědělská značka. Výrobní sortiment se koncem 40. a začátkem 50. let rozšířil o nákladní vozy, z nichž jedna byla série 404, která se začala vyrábět v roce 1955. Jednalo se o malý (1,5 tuny) nákladní automobil 4x4, který byl poháněn 2,2litrovým motorem M180 řady Mercedes-6. Díky vinutým pružinám oproti listovým, byla jízda na drsném povrchu příjemnější. Systém pohonu všech čtyř kol bylo možné na hladším terénu odpojit a ponechat zapnutý pouze náhon zadních kol, čímž se šetřilo palivo a opotřebení přední hnací hřídele a celkově se zlepšil výkon. Řada 404 byla nejpočetnější z řady Unimog, k dispozici byl podvozek s krátkým nebo dlouhým rozvorem, přičemž kratší varianta byla vyřazena na začátku 70. let, zatímco delší rozvor pokračoval další desetiletí, než byl také vyřazen. Rodící se západoněmecký Bundeswehr byl hlavním zákazníkem, kupoval značná množství Unimogu S 404 jako hlavního tahouna pro své síly, přičemž v jejich službách převzal mnoho rolí. Kromě standardní nákladní verze se rozšířila i verze vozu s pevnou skříňovou nástavbou. Výrobou těchto uzavřených karoserií se zabývali Gias, Harmenig, Zweirad-Union, BINZ, Voll a další. Řada z nich byla vybavena topnou jednotkou, tzv. turbotopením. Postupem času se vzhled těchto karoserií měnil, objevovaly se varianty s různými typy poklopů a oken. Na okna se daly použít i ochranné sítě se štěrbinami pro větrání. Varianta vozů Unimog S s uzavřenou karoserií, v Německu známé jako „Kofferaufbau“, měly nejdelší životnost ze všech nákladních vozů verze S. Vyrobeno bylo okolo 16 000 této varianty z celkového počtu 62 000 vozidel. Většina těchto vozidel byla používána jako radiokomunikační stroje. Byly snadno rozeznatelné podle zvláštního typu poklopů, hnízd antén na střeše a složité velké antény na zadní stěně nástavby. Mezi vnitřní vybavení patřily různé radiostanice jako EM 25, SEM 25 nebo SEM 25. Zbarvení těchto vozidel byla pro Bundeswehr standardní, zpočátku se jednalo o standardní olivovou barvu RAL 6014, kterou v 80. letech postupně nahradila trojbarevná maskovací varianta.
Novinka od ukrajinského výrobce představuje německý poválečný nákladní automobil Unimog S se skříňovou nástavbou v měřítku 1:35 ve variantě radio-vozu. Stavebnice je zabalena do menší krabičku s výklopným víčkem a samostatně řešením vrchním obalem. Na jeho povrchu můžeme obdivovat krásně vyobrazenou malbu samotného vozidla ve zbarvení Bundeswehru. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme celkem osm rámečků ze světle-šedé hmoty z toho rámečky F1 a F2 jsou spolu propojeny, dva rámečky s transparentními díly, , pět pneumatik z černého vinylu, manuál a v něm vložený menší obtiskový aršík. Plast je přiměřeně tvrdý s dobře vylisovanými detaily, dělící rovina je jemná. Stopy po vyhazovačích nalezneme většinou na vnitřních částech několika dílů, kde je zakryjeme v průběhu stavby nebo je snadno odstraníme. Rám podvozku je výrobcem zpracován detailně i přes menší počet dílů sloužící k jeho sestavení. Udržet správnou geometrii pomohou vodící prvky na vnitřní straně obou hlavních částí rámu. Na sestavený rám doplníme následně motor s převodovkou, k motoru postačí doplnit jen rozvody z drátků podle fotografií. Kabina je složena z několika málo částí, její interiér je zpracován kvalitně včetně mnoha detailů. Přístrojovou desku můžeme vylepšit pomocí budíků, které nalezneme mezi obtisky. Po menší úpravě může modelář otevřít dveře řidiče, spolujezdce a případně kapotu motoru. Celou kabinu zakryjeme pomocí plátěné střechy a bočních okének. Zpětná zrcátka jsou ve stavebnici ve dvou provedeních. Sestavení skříňové nástavby nebude složité, složena je jen z několika málo dílů. Vnitřní vybavení budeme ve stavebnici bohužel hledat marně. Kola jsou ve stavebnici vyrobena z černého vinylu. Náročnější modelář může sáhnout po odlévaných z resinu od některého z výrobce doplňkových sad. Transparentní díly jsou krásně čisté, bez jakéhokoliv poškození. Oba rámečky jsou zabaleny samostatně do PE sáčků, díky tomu jsou dobře chráněný před případným poškozením. Manuál je přehledný a provede modeláře celou stavbou bez větších problémů. Vytištěn je na 28 stranách ve formátu A4. Jeho součástí je i barevný rozcestník pro barvy ICM, Revell a Tamiya, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i již zmiňované budíky pro přístrojovou desku. Na výběr má modelář ze čtyř automobilů z toho dvou ve tříbarevném zbarvení:
- Unimog S 404 in radio truck version, 5th Signal Battalion, 5th Tank Division, Dietz, early 1970s
- Unimog S 404 in radio truck version, 74th Fighter Squadron, Germany, 1970s
- Unimog S 404 in radio truck version, 77th Artillery Regiment, 7th Panzer Division, Trutzige Sachsen exercise, northern Germany, 1985
- Unimog S 404 in radio truck version, 12th Air Defence Regiment, Hardheim, 1991
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: