Rozhodol som sa založiť tému, ktorá ma už dlhšie zaujíma. Rozsah leteckej časti Akcie "L" ma stále ohromuje a fascinuje. Rovnako ma prekvapuje ako málo informácií sa dá o tom nájsť v literatúre. Krátka zmienka v Belicovej knihe Naši lidé v Kaddáfiho Libyi a ešte kratšie v iných je asi tak všetko. Pekná je časť stránky pilotialetadla.cz, kde je zopár fotografií a všeobecný článok - odporúčam. Ocenil by som, možno aj s ohľadom na možnosť písania knihy ak by sa našli informácie (mená a funkcie pilotov a technikov) a fotografie z rokov 1978-1990. Moja zbierka príbehov a fotografií z Líbye je smutne malá, ale verím, že kolektív dokáže dať dokopy viac. Tak jednu foto motivačnú z Braku.
Přílohy
Život je rad za sebou nasledujúcich provizórnych riešení. Manfréd "Fredy" ŤUKOT
fredy, můj táta tam byl jako technik a já tam strávil s ním 2,5 roku. Pamatuju, že se vojenský věci fotit moc nesměli. jednou otec fotil západ slunce a měl v záběru Migy-25 a fotku potom raději spálil. Jinak povídání o Lybii najdeš v knize Život stíhače Milana Pechy, který tam byl instruktorem. Email má (měl, nevím jak je aktuální) milan.pecha34@gmail.com, kdys chtěl pokecat
Taky jsem tam byl v letech 1982 -84 jako dítě. Otec byl jeden ze skupiny pilotů ČSA kteří prošli výcvikem v Košicích a následně létali jako instruktoři na L-39ZO. V prvním období jsme bydleli kousek od základny v řadových domcích (ranní starty Mirage V na fosáž dobrej budíček ), pak nás přesunuly do velkýho tábora (pěkné domky u pobřeží) u města Syrta, kde byli i čs.tankisti a za velikým plotem občani sovětského svazu a myslím že ještě bulhaři. Několik málo fotek otci zbylo z jednoho letu, ale když fotil střelby a pak na základně, arabští bratři ho práskli a o všechno přišel s varováním. Pak už radši nefotil. Ve stejné době tam mimo jiné byl i pan Andrej Gál, možná tě to jméno Fredy něco řekne.
To Aleš R.: Pechovu knihu (ako aj mnoho iných kde je nejaká zmienka o Líbyi) som čítal, je napísana veľmi zvláštne. Tým pádom je z môjho pohľadu vyčerpaný - vyťažený a nemám potrebu ho kontaktovať. Skôr by ma zaujímali skúsenosti Tvojho otca (Tvoje). Hlavne nejaké mená, počty mašín a pod.
To Martin: Už sme tu raz Tvojho otca riešili (asi cez SZ). Meno Andrej Gál mi nič nehovorí. Pilot, technik?
Zatiaľ mám dosť ťažko zostavený zoznam pilotov (momentálne 128, aj keď sa tvrdí, že sa ich tam vystriedalo cez 1 000) a technikov len 65. Snažím sa zistiť k tým menám aj nejaké údaje (od kedy do kedy, pôvodný útvar, miesto pôsobenia, funkcia a pod.) Pripájam jednu mapu pracovných priestorov Tripolisu.
Přílohy
Život je rad za sebou nasledujúcich provizórnych riešení. Manfréd "Fredy" ŤUKOT
ad Pecha - proč myslíš zvláštně? Je v tom trochu politika, ale zrovna ta Libye se mi líbila. Ale to je subjektivní, on byl tam kde já, bydlel stejně takže pro ě to byly příjemný vzpomínky. Moje zkušenosti - můžu ti popsat, jak jsme chytali chameleony do síťky jako od brambor a bylo jich tam několik desítek a následně je měli doma (jednotlivé kusy ale) jako domácí mazlíčky, chytali škorpiony a pavouky, chlapovi se vedlejší s místnosti ve dvojdomku vlezl škorpion do postele takže jel domu v cínový rakvi, kradli šrouby v hangárech protože byly krásně lesklý, za což nás otec s bratrem pochválil a museli jsme vláčet nazpátek vrátit, s arabskýma děckama na sebe házeli kameny a k vojákům chodili na černej čaj a vozili nás džípem po poušti. Ale to asi nechceš ad můj otec - to nebude mít význam, určitě se o to nezajímal z tvého současného pohledu a vyjma svých spolupracovníků nikoho nezná.
Nerozumiem čo myslíš slovným spojením: "z tvého současného pohledu"? Nijaký pohľad som (zatiaľ) neprezentoval. Politika je jedna vec a fakty z našej histórie druhá. Môj názor je, že Akcia "L" v 80. rokoch ťahala celkom slušne čs. ekonomiku. Letecký personál (aj iní špecialisti, ale tí sú mimo témy) odviedol v Líbyi kus výbornej práce a zanechal meno a prestíž Československa na vysokej úrovni. Žiadni iní inštruktori v Líbyi nedokázali vyprodukovať toľko leteckého personálu a hlavne v takej kvalite. To ako sa o tom dnes mlčí, je smutné. Boli sme v oblasti leteckého školstva jednými z najlepších. Hlboko sa skláňam pred ľuďmi, ktorí obetovali veľa v Afrike (niektorí aj životy). Vždy keď sa spomenie Líbya, tak sa nezabudne dodať peniaze. Áno boli to slušné peniaze, ale poctivo zarobené. Kto závidí, asi nevie o čom hovorí.
Život je rad za sebou nasledujúcich provizórnych riešení. Manfréd "Fredy" ŤUKOT
Fredy, asi jsme to již řešili. P. Andrej Gál, výbornej pilot nejen u ČSA, ale taky skvělej chlap podle vyprávění. Občas jsem ho potom viděl v Aeroklubu Plasy kam jezdil za kamarádama. Bohužel letos odešel, zemřel v Mariánských Lázních kde žil.
to Aleš, vidím že vzpomínky máme podobný. Chameleon kam se podíváš, škorpiony jsme sbírali pod kamenama ale jen bílý a žlutý.Do školky nás vozili přiděleným Land Roverem a bitky s místní omladinou velmi časté, těch se zůčastňovala předvším naše mládež. Já se držel stranou jako špunt. Jednou si na nás počkali v háji ganátových jabloní, kam jsme chodili sbírat velký lítací chrobáky. No dostali od starších na kokos Pak nám za to několikrát trochu pocuchali budovu školky a školy. Vymlácený okna, vykopaný dvěře atd. Ale jinak tam bylo krásně. Občas nízký přelety L-39 a MiG-23 nad pláží. Pamatuju si na dětský den na základně, vzali nás do klimatizivanýho hangáru kde byla připravená jedna 23jka v hotovosti plně navěšená. Dobrý byli travní koule na pláži, to byly bitvy a docela to s ní bolelo
tvůj pohled, tak snad to ty sám píšeš - Hlavne nejaké mená, počty mašín a pod.. Nehledej v tom něco, o čem já vůbec nepíšu, snad to není nijak složité. Jestli je to nějak důvodem k nějakému nepochopení, tak sorry.
Martin - jasný, my chytali i černý. Ale moc jich nebylo a těch jsem už bál. Později jsem si dohledal, že v Libyi jsou nejjedovatější štíři, to ty stromoví z pralesů jsou domácí mazlíčci. Já byl taky prcek, 6-7 let, takže si to pamatuju z tohoto pohledu. Jo a Němci stavěli letiště, my je stopovali a oni nás vozili v Damprech. Jenom tam vylézt byla zkouška odvahy. A už to tu nebudu fredymu zasírat
Zajímavé téma, předpokládám, že níže uvedený odkaz znáte. Mě by zajímalo jaké měli Libyjští piloti osnovy a jak probíhal jejich výcvik. http://www.cspilotivlibyi.pilotialetadla.cz/
Áno poznám. S tou osnovou bol od začiatku problém. Celá metodika bola v podstate kópiou tej našej z VVLŠ, lenže... Arabskí žiaci neboli ani zďaleka na niečo také pripravení. Po jazykovej, technickej a bohužiaľ aj inteligenčnej stránke. Žiaci nedosahovali úrovne vzdelania našej základnej školy. Boli dve diametrálne odlišné skupiny žiakov. Prvá dostala výcvik za odmenu, či už to vybavil nejaký ocko funkcionár v armáde, alebo rodinný pôvod. Druhá tam šla za trest a tá prvá na nich hľadela riadne zhora. Okrem až zarážajúcej neznalosti základných technických znalostí tu boli veľa krát spomínané telesné tresty. Zachádzalo to až tak ďaleko, že niektorí žiaci neboli schopní stáť na nohách, nieto ešte lietať. Viacerí naši inštruktori aj vo vyšších funkciách sa snažili zmierniť stredoveké praktiky, ale k ničomu to neviedlo. Postupne sa výcvik stabilizoval. Inštruktori vedeli čo môžu od svojich zverencov očakávať a žiaci pred samotným lietaním prechádzali náročnejšou prípravou. Československý výcvik bol ako jediný akceptovaný aj v ZSSR. V konkurencii Talianov, Juhoslovanov, Poliakov, Nemcov, Francúzov (všetci vo väčšom, či menšom rozsahu lietali aj základný pilotný výcvik) sme boli jednoznačne najlepší.
Život je rad za sebou nasledujúcich provizórnych riešení. Manfréd "Fredy" ŤUKOT
Myslel jsem, že se to někam posune, ale koukám, že jedině Ty - fredy držíš toto téma nad vodou. Byl jsem v Braku v letech 1983-85. Ta fotka z tý střelnice, to je dobrý. Přidám jednu klasiku, pravděpodobně první zaprávka běžného let. dne. Je vidět, že po ránu bylo chladněji. I jméno technika snad vím Petr Hejduk-Ptáčkař, stále odchytával všelijakou havěť. Za ním rojař pan Jílek.