Stránka 1 z 2

Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 13 črc 2015, 11:59
od Pavel Škoda
Prosím někoho z vlastníků této eduardí publikace, zda by mohl poskytnout scan fotky Spita IXC DU-Q (viz přiložený bokorys).
Údajně nesouhlasí bokorys (měl by mít delší chladič pod motorem a ne krátký).

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 13 črc 2015, 13:31
od Milan Holzapfel
Na fotografii s čs znáčkem v době kdy sloužil u 312 sq. v NSV není vstup viditelný. Fotografie z působení u polské jednotky ukazují vstup krátký.

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 13 črc 2015, 13:53
od Pavel Škoda
Díky Milane za reakci. Konzultoval jsem to už před časem s Jardou Pomajzlem, který tohoto Spita už stavěl, a dostalo se mi informace, že ke 312. peruti stroj přišel po generálce. Dohledal jsem, že předtím sloužil u polské 316. perutě, kde na něm létal W/Cdr A. Gabszewicz - ten boxer byl zdá se jeho osobní emblém, který byl pak na letadle ponechán. Viz fotka úplně dole: ZDE.
(pro zajímavost Spit XVI se stejným noseartem - opět až dole v odkazu: ZDE )

Po generálce měl letoun dostat delší chladič a IFF anténu pod křídlo. Proto mě zajímá fotka, kterou žel nevlastním.

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 13 črc 2015, 14:29
od Milan Holzapfel
Je možné že při generálce prošel výměnou za delší filtr Aerovee. Od ledna 1945 by měl nosit na horní straně křídel znaky typu C s bílým mezikružím.

tady foto z Polish wings ještě s krátkým vstupem.

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 14 črc 2015, 06:32
od Pavel Škoda
Díky za zajímavou fotku. Nejdříve mne u popisu zarazilo, že je z 302. a ne z 316. perutě, ale Gabszewicz působil v té době u 1. polského stíhacícho wingu a jeho součástí byly obě zmiňované perutě... Spíše mne zaráží, že tam není ten art boxera? V popisu k fotce sice píší, že tam je vidět nějaký jeho fragment, ale já tam teda nic nevidím (ale uznávám fotka je nezřetelná). Spíš mne mate, proč by ten art přetírali a pak zase obnovovali?

Dále koukám, že ten Spit měl čytřpaprskové disky kol. Je to tak i na fotce z doby působení u 312? Nebo měl po generálce už petipaprskové?

Díky také za zmínku o kokardách na horních částech křídel. To mne nenapadlo. Otázkou samozřejmě je, zda byly znaky přemalované na typ C. Ale osobně bych spíše hádal, že ano...

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 14 črc 2015, 06:43
od Pavel Škoda
Doplnění: potvrzení o modifikaci stroje ZDE

MH314 IX CBAF M63 39MU 28-7-43 405ARF HAL 18-8-43 SF Northolt 29-9-43 302S 16-11-43 229S 29-5-44 VAO 13-10-44 mods 312S 16-12-44 RHAF 6-5-48

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 14 črc 2015, 09:50
od Milan Holzapfel
Pavel Škoda píše:Díky za zajímavou fotku. Nejdříve mne u popisu zarazilo, že je z 302. a ne z 316. perutě, ale Gabszewicz působil v té době u 1. polského stíhacícho wingu a jeho součástí byly obě zmiňované perutě... Spíše mne zaráží, že tam není ten art boxera? V popisu k fotce sice píší, že tam je vidět nějaký jeho fragment, ale já tam teda nic nevidím (ale uznávám fotka je nezřetelná). Spíš mne mate, proč by ten art přetírali a pak zase obnovovali?

Dále koukám, že ten Spit měl čytřpaprskové disky kol. Je to tak i na fotce z doby působení u 312? Nebo měl po generálce už petipaprskové?

Díky také za zmínku o kokardách na horních částech křídel. To mne nenapadlo. Otázkou samozřejmě je, zda byly znaky přemalované na typ C. Ale osobně bych spíše hádal, že ano...


Omluva , ta popiska patřila k jinému obrázku. Vyměnil jsem ji za tu která tam patří - buldog na mašině ještě není namalovaný.
S těmi čtyřpaprskovými koli si nejsem tedy jist. Spíš mi to přijde jako že je tam krycí plech jako se používal na Mk.V. Čtyřpaprsková kola se používala až později. Na fotce v NSV vidět kola nejsou. Informaci v production listu jsem si taky našel, ale co bylo při generálce modifikováno......?

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 14 črc 2015, 11:19
od Pavel Škoda
Díky za opravu popisu první fotky (tím je vysvětlena absence boxera) a také moc díky za fotku z doby u 312. sq.

Je jasné, že u řady detailů půjde o kvalifikovaný odhad, jak tato mašina vypadala. Pokusím se poznatky shrnout (pokud se někde mýlím, uvítám opravu):

- vrchní díl motorového krytu je vyboulený (ne plochý)
- směrovka je kulatá (ne špičatá)
- za hřbetním stožárkem antény NENÍ bílé výstražné světlo
- křídlo early C type (velké boule)
- kokardy na horních polovinách křídla typ C (s úzkým bílým mezikružím)
- chladič pod motorem - krátký nebo dlouhý ?? (fotograficky nedoložena změna z krátkého na dlouhý)
- disky kol pravděpodobně pětipaprskové
- pneu hladké
- zcela chybějící výčnělky pro nepoužívané půlpalcové kulomety (vedle kanónů)
- IFF anténa pod křídlem (pravděpodobně ano)
- anténní lanka žádná

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 17 črc 2015, 07:34
od Pavel Škoda
Po konzultaci s kamarádem doplňuji tyto informace (může se hodit někomu, kdo by DU-Q také chtěl stavět):

Další fotka (viz níže) je z publikace Naši se vracejí od Z. Hurta (vydal EDUARD).
Na fotce je DU-Q druhý zleva.

SHRNUTÍ ke Spitfire F MK. IXC DU-Q MH314

- Datum výroby: pol. r. 1943 (série MH)
- Datum generálky: 13.10.1944
- Datum přidělení k 312. sq.: 16.12.1944

Pravděpodobná konfigurace na základě dostupných fotek a obecně platných předpisů:
- vrchní díl motorového krytu: plochý pokud nedošlo při generálce k výměně motoru, zakřivený pokud ano. Pravděpodobně plochý, protože pokud by se měnil motor, změnilo by se údajně označení z F na HF nebo LF. (pozn. výměna motoru nesouvisí s dlouhým/krátkým filtrem vzduchu do karburátoru pod motorem)
- filtr vzduchu ke karburátoru pod motorem: dlouhý (Aerovee)
(pozn. u čs. jednotek měly všechny Spity dlouhý filtr. Zdokumentována je údajně pouze jediná výjimka NN-S MH372, který v této konfiguraci slouzil ještě v r.1945)
- malá boule na pravé straně motorového krytu: ANO
- směrovka: kulatá (ne špičatá)
- výškovka: 2x lomená (rohové vyvážení)
- křídlo: early C type (velké boule)
- kokardy na horních polovinách křídla: typ C (tj. s úzkým bílým mezikružím) od cca pol. ledna 1945
- bílé výstražné světlo za hřbetním stožárkem antény: NENÍ
- disky kol: pětipaprskové
- pneu: hladké
- zcela chybějící výčnělky pro nepoužívaný druhý pár kanónů
- IFF: pevná pod křídlem (ne lanka k výškovkám) (fotka zde)
- anténní lanka: žádná
- zpětné zrcátko na čelním štítku kabiny: kulaté

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 17 črc 2015, 08:28
od Jirka Brzobohatý
Ahoj,
moc pěkná práce, moc díky že jsi se o svoje výsledky podělil.
Jen mám dvě věci - píšeš: chladič pro přívod vzduchu ke karburátoru pod motorem: dlouhý (Aerovee) - správně bys to měl asi spíš pojmenovat Filtr vzduchu ke karburátoru (kompresoru). Pokud se nepletu, nejedná se o chladič tohoto vzduchu, ale jen o filtr, zabraňující vnikání prachu atd. do kompresoru. Rozhodně nejde o žádný chladič..

A ještě mě zaujala zmínka o křídlu, které nemá na náběžce pahýl pro montáž dalších kanónů. Nevíš, jestli to byla nějaká polní úprava,kdy se tyto pahýlky odmontovávali pro lepší aerodinamiku, nebo šlo v podstatě o křídlo typu B, (takže pak možná správně Spitfire Mk.IXB :? ) už z výroby bez možnosti montáže dalších kanónů? Přiznám se, že jsem zatím takovouto úpravu na IX-ce nezaznamenal, tak by mě to docela zajímalo...

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 17 črc 2015, 09:43
od Pavel Škoda
Díky Jirko za upřesnění ohledně filtru.

Jinak zjištěné uvedené údaje jsou od jednoho nadšence přes Spity, není to tedy přímo moje práce... Já to jen shrnul do přehledného seznamu.

K těm chybějícím výčnělkům pro kulomety mi napsal toto, cituji:
spec.uprava/jiz z tovarny/ aerodyn.zaslepeni velkoraz.kulometu vedle kanonu, coz nebylo u Spitu IX zas tak bezne(ale ani ne jedinecne, takových spitu bylo relat.dost, u cs.peruti je s touto upravou fotograficky zadokumentovany Spit IX NN-M serie BS.., kde jsou na fotce videt i siroke kridelni zbranove boule)

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 17 črc 2015, 09:49
od Vasek
Pokud to bylo C kridlo, tak ty vycnelky byly priprava na druhy par 20mm, ne kulomety, ty melo E kridlo pokud vim.

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 17 črc 2015, 09:52
od Pavel Škoda
Aha, OK - upraveno. Díky.

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 17 črc 2015, 13:06
od Jirka Brzobohatý
Díky Pavle za upřesnění ohledně už tovární úpravy. Pro mě zajímavá informace, schválně popátrám ve fotkách, fakt jsem si toho doteď u IX-ek nevšiml...

Re: Fotka Spitfire Mk. IXC DU-Q z publikace Naši se vracejí

PříspěvekNapsal: 17 črc 2015, 14:56
od jfb
Jirka Brzobohatý píše:Díky Pavle za upřesnění ohledně už tovární úpravy. Pro mě zajímavá informace, schválně popátrám ve fotkách, fakt jsem si toho doteď u IX-ek nevšiml...


Je to jednoduché, žádná devítka neměla křídlo typu B, buď jen C, nebo E. Spitfire Mk. IXB je jen starší značení Spitů s Merlinem 66, které se pak změnilo na LF Mk.IXC.