Já bych chtěl zejména upozornit, že v článku Chrise Thomase (Info Eduard 2017/09) se nacházejí dosud patrně nepublikované informace ohledně Typhoonů používaných J. Maňákem u 198. perutě. Něco přitom již naznačil V. Šulc na nymburském fóru (Dotaz na Eduardy, 19. 2. 2017, 12:51).
To, že se dají na internetu sehnat informace o "životě" téměř každého Spitfajru, jsme si již zvykli (i když autoři knihy "Spitfire - the history" z toho asi nejsou příliš nadšeni, že...), podobné souhrnné informace o všech Typhoonech a Tempestech ale asi britští badatelé ještě nepublikovali.
Chris Thomas tak zveřejňuje, že životní pouť Typhoonu JP613 (TP-N) trvala vlastně velice krátce. K 198. peruti přišel 25. srpna a již o tři dny později byl tedy ztracen, přičemž J. Maňák na něm letěl pouze dvakrát či třikrát! (to je rovněž ona výše zmíněná poznámka od V. Šulce). Dokonce bychom mohli spekulovat, že ačkoli si tento stroj patrně Maňák vybral do budoucna za svůj osobní, za tak krátkou dobu se na trup ani nemusely stihnout namalovat symboly distinkcí velitele skvadrony...
Současně Ch. Thomas zmiňuje, že předtím Jiří Maňák létal asi měsíc vcelku stabilně na Typhoonu JP516 TP-O.
Neazasluhoval by si spíše tento stroj publicitu? Stejně jako TP-N by jeho podoba byla jen rekonstrukcí, neboť ani on patrně není fotograficky dokumentován, ovšem u něj by alespoň nebylo sporu o podobě anténní výstroje...
Je samozřejmě jasné, že to se asi jen tak nezmění, neboť TP-N se za ty roky stal ikonou, ať již díky tehdejším objevným informacím Václava Šorela, že Čechoslovák létal i na Typhoonu, nebo faktu, že pilot tohoto stroje patřil k několika lidem na světě, kteří s tímto typem dokázali přežít nouzové přistání na moři. Ale stojí to za úvahu... Kdo první postaví model Typhoonu TP-O?