http://www.modelimex.cz
Kat.č. 72143
“Radar Hunter”
MiG-29 “9-13” Ukrainian Fighter with HARM missiles
Mikojan MiG-29 (rusky Микоян МиГ-29) je proudový stíhací letoun 4. generace navržený v Sovětském svazu. Vyvinutý byl v 70. letech 20. století konstrukční kanceláří Mikojan, do služby vstoupil v roce 1983. Mig-29 měl být odpovědí pro boj proti novým americkým stíhačkám, jako byly F-16 Fighting Falcon a F/A-18 Hornet. Zpravodajský název NATO pro MiG-29 je „Fulcrum“, který neoficiálně používali sovětští piloti ve službě. Stroj krom sovětského a následně ruského letectva využívalo i mnoho dalších zemí. Některé země Mig-29 s různými modernizacemi využívají do dnešních dnů, jednou takovou zemí je i Ukrajina a její letectvo.
V létě 2022 se v médiích objevily případy bojového použití vzduchem odpalovaných protiradarových střel AGM-88 HARM z ukrajinských stíhaček MiG-29. Navzdory pochybnostem se ukázalo, že je to pravda. Potvrdily to videozáznamy, které byly později zveřejněny na internetu. Konstruktérům se tak podařilo vyřešit zdánlivě nemožný úkol integrace střely AGM-88 HARM do avionického systému MiG-29, čímž se tyto stíhačky staly „lovci radarů“. Střela HARM, vyvinutá společností Alliant Techsystems, byla přijata americkým letectvem v roce 1983. Může zapojit kontinuální i pulzní radary pracující v režimech frekvenčního přeskakování. Střela používá dvoukanálovou monopulzní samonaváděcí hlavici s 66kg vysoce výbušnou hlavicí. Střela HARM je ve výzbroji vojenského letectví mnoha zemí, včetně Německa, Itálie, Španělska, Turecka, Řecka a Korejské republiky.
Novinka představuje zmenšený model sovětské stíhačky Mig-29 v měřítku 1:72. Stavebnice je zabalena do klasické krabičky s pěkně propracovanou kresbou na vrchním díle obalu. Po otevření uvnitř nalezneme pět rámečků ze světle-šedé barvy, jeden menší s transparentními díly, tři obtiskové aršíky a manuál. Historie rámečků určených pro letadlo sahá až do roku 2008. Dva nové rámečky obsahují novou podvěšenou výzbroj. Výlisky jsou na povrchu čisté bez otřepů nebo propadlých míst. Stopy po vyhazovačích jsou umístěny na místa, kde modeláře moc nepotrápí, především na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Jen na rámečku "C" je velice viditelná stopa po dělení formy na některých dílech. Rytí na povrchu je příjemně jemné, ale v oblasti kokpitu bude potřeba některé linky a panely dorýt. Kokpit lze vylepšit pomocí obtisků pro přístrojovou desku. Vystřelovací sedačka Zvezda K-36 by zasloužila vyměnit za novou z resinu, hlavně při otevřeném překrytu kokpitu. To stejné platí i pro vyústění obou trysek. V podvozkové šachtě na levé straně je zapotřebí vyvrtat zaslepené otvory pro umístěný podvozkové nohy. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky, překryt kokpitu po menších úpravách může modelář ponechat v otevřené poloze. Rámeček je zabalen samostatně v PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškozením. Manuál je vytištěn na 4 stranách ve formátu A5. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Díly, které při stavbě nevyužijeme výrobce dobře označil. Součástí manuálu je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (Model Master a AKAH), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky jsou kvalitní a mají tenký krycí lak. Na výběr má modelář z jednoho zbarvení.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál:
Rámečky: