http://www.modelimex.cz
ICM 1:35
Kat.č. 53054
Sikorsky CH-54A Tarhe
US Heavy Helicopter
Americký těžký vrtulník Sikorsky CH-54A Tarhe Vrtulník CH-54 Tarhe byl vyvinut společností Sikorsky Aircraft, kterou založil významný ukrajinský letecký konstruktér Igor Sikorsky. První let vrtulníku (původní název S-64) se uskutečnil 9. května 1962. Vrtulník byl postaven na modulárním principu, což zjednodušilo jeho údržbu a opravy. Měl vysoký zadní podvozek s přední kratší podpěrnou nohou. Výkonný naviják vrtulníku umožňoval zvednout náklad v letu, aniž by bylo nutné přistávat na zemi. Během vietnamské války plnil různorodé úkoly, především, ale přepravu materiálu, techniky nebo evakuaci poškozených letadel a vrtulníků. Byl taktéž využívám ke svržení vysoce výkoných bomb k vyčištěná pralesa. Vrtulník Sikorsky CH-54A Tarhe vytvořil 10 světových rekordů ve své třídě, včetně zvednutí 15tunového nákladu do 3307 metrů. Civilní verze vrtulníku (Erickson S-64 Aircrane) je v úspěšném provozu dodnes.
Novinka od ukrajinského výrobce již při svém prvním ohlášení vzbudila velký zájem. Stavebnice představuje Americký těžký vrtulník Sikorsky CH-54A Tarhe v měřítku 1:35. Po sestavení to bude drobeček, který ve vitríně zaujme svými rozměry. Stavebnice je zabalena do dvou krabiček s výklopným víčkem, které jsou vloženy do samostatně řešeného obalu. Se stejným řešením se mohl modelář setkat u stavebnice He 111Z, kat.č. 48260. Uvnitř obou krabiček nalezneme celkem 14 rámečků ze světle-šedé hmoty, jeden s transparentními díly, manuál a v něm přiložené obtiskový aršík. Výlisky jsou čisté, bez propadlých míst nebo otřepů, stopy po vyhazovačích jsou umístěny na místech, kde moc modeláře nepotrápí. Povrchové detaily jsou krásně ostré včetně nýtů vystupujících nad povrch, které jsou umístěny skoro po celém povrchu vrtulníku. Rytí je ostré a jemné k danému měřítku je dobře ztvárněné. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí budou především doplnit poutací pásy. Přístrojovou desku a některé panely lze vylepšit pomocí obtisků. Díky značnému prosklení kabinky bude do interiéru dobře vidět. Trup tvoří základní kostra z několika dílů, ke které se dolepují vnější panely a následně různé povrchové detaily. Motory jsou zcela odhalené, zde se naskytuje potřeba doplnění, všech potřebných rozvodů, které ve stavebnici nejsou zahrnuty. Motory díky tomuto doplnění lze více oživit. Umístit pod vrtulník lze prakticky jakýkoliv náklad inspirovaný pomocí fotografií. Například: tank, nákladní vozidlo, dělo, vrtulník, člun, kontejner, speciální bombu nebo vesmírný modul Apollo. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Manuál je srozumitelný a modeláře provede stavbou bez problémů. Vytištěn je celkem na 36 stranách, formátu A4. Jeho součástí je i barevný rozcestník pro barvy ICM, Revell a Tamiya, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i přístrojovou desku a některé panely do kokpitu. Na výběr má modelář ze dvou stoj používaných ve Vietnamu:
- Sikorsky CH-54A Tarhe 67-18420, 273rd Assault Support Helicopter Company, Vietnam, 1968
- Sikorsky CH-54A Tarhe 67-18426, 101st Airborne Division, Vietnam, 1969
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: