Teda vrchné plochy čs. Pe-2 v šedomodrej sú WHAT-IF?
Napr. Juhoslovanské v takejto šedomodrej kamufláži na horných plochách dokázateľne lietali.
Nerýpem, len sa pýtam. Šedomodrá vyzerá celkom zaujímavo.
Zrejme červeno-bielo pruhovaná anténa nemeckého pôvodu pod čumákom čs. Pe-2
EDIT: Na snímke Pe-2 s kódom MU-5, čo som si urobil z videa je pekne vidno umiestnenie nemeckej antény, no a samozrejme pekne aj napriek zníženej kvalite filmového záznamu je vidno, že táto Pe-2 nesie pôvodnú sovietsku trojtónovú kamufláž. Podobné nosili pod ľavým krídlom čs. B-31, teda Šturmoviky Il-2 Typ 3.
Naposledy upravil Sharky dne 08 lis 2017, 23:42, celkově upraveno 2
Býk je nebezpečný spredu, kôň zo zadu a somár zo všetkých strán.
s tou šedo-modrou u jugoslávských pe2 naopak ne uplně souhlasím. Viz třeba fotky jugoslávských pešek co jsou prokazatelně shora kamuflované více než dvěma barvami. Mně osobně u některých čs pešek (LV-8 třeba) vychází možné použití schema podobného charakteru, jako mají některé Tu2. A také podotýkám, že barva A-21m z válečného schematu pro Pe2 není písková, ale spíše hodně světlá khaki (viz rozbor válečných barev sovětského letectva od Orlova a Vaklamova). Proto bych případně nevylučoval ani její možné použití pro celobarevné zbarvení našich pešek namísto šedé AMT11. Ideální by bylo, pokud by se podařilo dohledat v archivech přílohy ke kontraktu na dodávku našich pešek, v příloze by měl být určitě seznam všeho dodaného servisního materiálu, barvy nevyjímaje. To by zcela jistě poskytlo jednoznačný závěr ohledně zbarvení našich pešek. Dekál pro LV-8 mám už namalovaný a půjde do tisku.
Přílohy
13050810461614768311165739.jpg (11.55 KiB) Zobrazeno 5130 krát
To by mohlo byt Petre. Aj na fotke LV-11 je vidiet za kabinou rozdielny farebny oddien. Preto sa mi nezdalo, ze by masina bola jednofarebna, ale rozdiel je maly a dalsi je vidiet pred VOP. Preto mi ten kontrast neprisiel ako ruska vojnova kamuflaz. To co pises mi pride celkom logicke. Alebo este je mozne, ze jednofarebna kamuflaz bola bud opravena/doplnena nemeckymi farbami? Pri oprave, doplnovani vystroje koristnym materialom a pod?
Ty německé kořistní bych v tomto případě vyloučil, snad s vyjímkou přemalování původních hvězd. Německé nebo české barvy předpokládám až na mašinách z pozdějšího období, asi tak jako už psal myslím Martin Janoušek - žluté konce listů ruský barvy, bez žlutých koncovek barvy české/kořistní. I když to je taky hodně velký nástřel od boku.
Lochy píše:Martin Janoušek :a jakými? Jsem trochu doufal, že to rozvedeš...
Tak předně, vůbec nemohu souhlasit s interpretací LV-7 z leteckého dne v Ruzyni jako s tříbarevným. Jsou to tyto fotky:
To letadlo nese všechny známky toho, že je shora šedé (odspodu jsou bleděmodré nebo šedomodré všechny, to nemusíme řešit). Šedé Pe-2 lítaly už na konci války a jsou známy fotky, kde stojí v jedné řadě ještě s tříbarevnými. Tříbarevné je standard z roku 1943. Jak jsem psal v tématu dotazy na Eduard, poznají se velmi rychle podle vrtulí. Zatímco na těch ostatních (tříbarevných) jsou vrtule černé včetně kuželů a listy se žlutými špičkami, u těch šedých jsou vrtule nastříkané komplet zase šedou. Navíc ty šedé Pe-2 jsou na fotkách logicky světlejší. Na fotce navíc výrazně světlejší než khaki Siebel, což samozřejmě nemusí být úplně rozhodující. To, co se na té fotce jeví jako pole je jen špína od motorů a výfuků. Vzhledem ke zmiňované kvalitě resp. nekvalitě motorů, hlavně pístních kroužků, to není nic divného. Navíc, kdyby to byla kamufláž, jako že není, tak by musely být i dvobarevně kamuflované vrtulové listy. A ty jsou jen špinavé. Fotek šedých je více, ale skoro na žádné není vidět kód na trupu. To, že zrovna tento letoun vzali na letecký den mi přijde naprosto logické, protože ta novější šedá kamufláž se na fotkách jeví jako zachovalejší a na statiku leteckých dní se vždy berou ty "nejhezčí" letadla. Taky mu pro tuto příležitost dali zbraně, protože k nim nebyla munice, tak nejlepší místo pro ně bylo, aby byly nakonzervované ve skladu, kde je jim nejlíp a zbytečně nezatěžují letadla při létání.
Druhou věcí, se kterou se mi úplně nechce ztotožnit, ale zase ji na druhé straně úplně nevylučuji, jsou chybějící pole některé z barev tříbarevné kamufláže. Možné je všechno, určitě nějakých rarit bude taky spousta, ale nějak se mi to nezdá. Spíš vsázím na nevýrazné zobrazení barev na čb. fotkách, což jistě umocňuje i to, že ty kamufláže byly vystaveny několik roků působení počasí. Ruské barvy se neloupou, ale velmi ochotně blednou a křídovatí.
A pak už mám jen velké výhrady k těm dvojmístným. K zelené LV-1 nemám sice co říct, ale už druhá LV-2 je podle mne jednoznačně tříbarevná (fotka v Modeláři). Na první pohled ne, ale po delším koukání se tam více barev dá najít. A pak jsou to dvě přestavěné spárky LV-3 a LV-4. Jejich historie je taková, že tak dlouho přestavovali spárky z jednomístných až už nebyly potřeba a všechny Pe-2 byly vyřazany. U nich si myslím, že jsou jako jedniné nastříkané naším ekvivalentem RLM02. Proč? Na fotkách z Olomouce je LV-3 výrazně tmavší než stříbrná S-92, ale výrazně světlejší než vzadu stojící La-7. Kdyby ta Pe-2 byla nějakou "běžnou" zelenou, pak by ten lavočkin vzadu musel být černý. Což samozřejmě není, protože je světlejší než černé vrtule Pe-2. A ta LV-4 je dokladovaná až někde na dvoře kasáren s nějakou umytou vrchní barvou zpod které vylézá znak 311/68sq, se kterým by v roce 1949 asi přestavěná Pe-2 jen těžko opustila továrnu Rudý Letov.
Musím říct, že pořád si svůj názor na zbarvení Pe-2 nějak upřesňuji a nevylučuji, že se sám dočkám do budoucna nějakého překvapení. Ale takto to vidím v současnosti. Většina letadel ve tříbarevné kamufláži, více či méně opotřebované, lépe nebo hůře vyfocené, menší část v šedém "modernějším" zbarvení. Ta letadla se u nás doslova rozpadla dřív, než by se stihla nějaká změna kamufláže. A jako čistou spekulaci nabízím možnost přemalování nějakého původního gardového znaku na znak 311/68sq.
MiGy-21MF 1:48 hotovo 9413, Rozestavěné MF: 9805 a 7702+(Tatra141) MiG-21PFM:7909
Teda...Pride mi logicke, co pise Petr Zatrepalek a rovnako tvoj rozbor Martine. Ten modelar nemam a ani som ho nicital. Je jasne len to, ze na arsiku Eduard je LV-14 a MU-12, takze mozeme len hadat ake mali na sebe farby...
Tak kolegovia mam jasno. LV-11 aj LV-14 maju trojfarebnu kamuflaz. Ziadna jednofarebna nuda. Martin Janousek ma pravdu. Presiel som "Zajmove skupiny" Sovietske letectvo 1918 - 1945 a tam su o kusok lepsie fotky Pe-2 a ten kotrast farieb je tam vidiet.
Caute, v cs Peskach sa nevyznam, ale ak experti pripustaju aj povodne 3-farebne VVS kamuflaze podla predpisu NKAP z roku 1943, mozno sa hodi par poznamok:
Odtiene kamuflaze tejto Pe-2 na cb foto:
sa dost podobaju tomuto Tu-2:
Pre Tu-2 a Pe-2 platil vo VVS rovnaky kamuflazny predpis. Takze da z toho sa vychadzat s tym, ze na Tu-2 nemalovali hviezdy na trup, ale na Pe-2 ano. A ku koncu vojny na Tu-2 castu premalovavali horne plochy kridiel do jedneho svetleho odtiena, pravdepodovne A-21m. Podla http://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/pe2/pe2camo/pe2camo.htm tato Pe-2:
nesie Variant 1 schemy NKAP 1943:
a dost sa podoba na tu Tu-2 a aj na cs LV-11, pricom na rozdiel od Tu-2 ma NKAP schemu aj na hornych plochach kridiel. Podla pozicie bocneho okna na LV-11 je "V-" zhruba tam, kde bola povodne hviezda. Ked uz ste sem dali moje obrazky Tu-2, tak aj ja nejake pridam - Pe-2 v standardnej kamuflazi podla Variantu 1 schemy NKAP 1943:
Vo VVS zlte konce vrtulovych listov pocas WWII pouzivali iba vynimocne. Listy boli zvycajne cele cierne, len na koncoch a hlavne zo zadnej strany bola farba casto osuchana az na kov. Svetla hneda nitrofarba AMT-1 a olejova A-21m pouzivali rovnaky pigment a ked boli nove, tak boli v zasade rovnake. Ale casom nitrofarba AMT-1 weatheringovala do biela, ale olejova A-21m do zlta, preto ten svetly khaki odtien. To iste platilo pre modru aj zelenu. Viac na http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=875&t=114466 Ta tmava seda bola viacmenej akoze vyblednuta cierna. O presnych odtienoch sa nebudem hadat, len ta svetla hneda AMT-1/A-21m by mala byt najsvetlejsia a tmava seda AMT-12/A-32m najtmavsia kamuflazna farba.
Presne toto som mal na mysli. Podla tvojich fotiek a ruskej 01sa da na nasej LV-11 poznat trojfarebna kamuflaz. Samozrejme, ze fotky nasich masin su dost tmave, ale da sa tam najst, pri pozornom skumani. Michal a aku farbu by si doporucil na celosedu LV-7, myslim odtien?
Ako som pisal, v cs Pe-2 sa nevyznam. Na to su tu ini experti.
Keby sa tak podarilo niekde najst dokumenty/rozkazy, v ktorych by bolo uvedene: - kedy a pri akej prilezitosti sa cs Pesky premalovavali, - ake farby na to boli urcene. Pocas vojny VVS lietadla premalovavali len pri velkych opravach/generalkach v PARMoch, bojove jednotky mali kamuflazne farby len v minimalnych mnozstvach na drobne orpavy. Zato cervenej, bielej a pripadne striebornej bolo pomerne dost. Nezda sa mi, ze by cs jednotky zo sebou tahali sudy s ruskymi farbami. A nemam informaciu o tom, ze by po vojne nase letecke utvary dostavali nejake vacsie mnozstva ruskych farieb.