Roden 1:32 Bird Dog L-19/O-1 review
Rád bych představil nedávno vydanou stavebnici od firmy Roden. Jedná se o model Bird Dog v měřítku 1:32. Ve standartní krabičce s horním otvíráním nalezneme sedm rámečků z šedého plastu, jeden s transparentními díly, pytlík s třemi drátky pro antény a obtiskový aršík na dva stroje.
Trocha historie:
Na konci čtyřicátých let zadalo Americké letectvo soutěž na letadlo celokovové konstrukce pro potřeby dělostřeleckého a bombardovacího zaměřování, a kurýrních služeb. Z nabízených návrhů vyhrála společnost Cesna, která podle specifikací požadovaných pro nový typ výrazně změnila svůj předchozí model 170. Především se změny týkaly trupu, což zlepšilo pohled na horní i zadní hemisféru. Letadlo mohlo dopravovat pilota a jednoho cestujícího, nebo jednoho zraněného na nosítkách. Pro tento účel byly kabinové dveře zvětšeny. Sériová produkce nového typu, oficiálně nazvaného Bird Dog L-19 / O-1, začala na konci roku 1950, z počátečních 418 kusů na 3600 letadel. První zkušenost s O-1 v bojových podmínkách během Korejské války prokázala, že letadlo by mohlo být také použito pro bojové akce s lehkou výzbrojí. Jejich hlavním úkolem bylo označování cílů pro další silnější stíhací letadla s použitím neřízených raket. Takové stroje, které byly modifikovány podle nových požadavků, byly označeny TO-1A a TO-1E. Válka ve Vietnamu, znovu prokázala potřebu letadla této třídy. O-1 byl s velkým úspěchem využíván k průzkumu, jako dělostřelecký pozorovatel, k označování cílů, eskortní, kurýrní a také pro lehké útoky. Během tohoto období získaly nová označení jako O-1F a O-1G. O-1 zůstal v přední linii kvůli svým jedinečným vlastnostem, zvláště pro schopnost vzlétnout a přistát na menším a nezpevněném letišti. Vojenská kariéra oficiálně skončila až v roce 1974, kdy bylo přijato oficiální rozhodnutí vyloučit O-1 z bojových operací.
Náhled na krabičku a manuál:
Návod:
Obtisky: