Bude to někdy z počátku konsolidace aeroklubového létání... cca rok 1947. Dokonce ani imatrikulace OK-9238 není v rejstříku Úřadu civilního letectví. I odborníci na tuto dobu J. S. a M. K. mlčí ...
No zrovna Kranichy se civilnímu rejstříku prakticky komplet vyhnuly, dostalo se tam jen šest kusů, které byly zapsány později, zřejmě většinou ty předané k aeroklubům od MNO nebo VZLÚ. V rejstříku mám všechny sousední imatrikulace, ale tuhle ne. Na většinu ostatních je dostupná fotka nebo písemný záznam, svědčilo by to tedy nejspíše o tom, že ho rozštípali poměrně záhy. Pravděpodobně celá série OK-923x byla vyrobena v téhle barevné kombinaci, tedy nejspíše zeleno-modrá.
V Jičíně je na několika fotografiích zdokumentovaný stroj OK-9228 a je to sice na jiné téma, ale chodí-li sem odborníci na tuto dobu, nevěděli by, s jakým strojem v Jičíně havaroval pilot Pánek 11.4.1948, údajně mělo jít o Be-250, což se mi nezdá pravděpodobné, jelikož L+K v monografii udává pouze jeden kus provozovaný na Slovensku. Předem děkuji za případné informace.
Nikoli, právě jediná létající Beta po válce skutečně skončila v Jičíně, na Slovensku jen přežila válku. Do rejstříku už se po válce nedostala, takže opravdu dožila někdy do roku 1948, kdy v tom začali trochu dělat pořádek. Otázkou je, zda jde opravdu o typ Be-250 nebo jiný z téže rodiny, existuje na ni sice fotka a písemné záznamy, ale ty jsou trochu zmatené. Nedávno se tady o tom diskutovalo v jiném tématu.