Jsou tam fakta, ale i domněnky a vývody autora. S něčím se dá souhlasit, s něčím méně. Korupce v průmyslu byla, to víme, a velká. To, že jiná éra možná byla lepší lze ovšem odhadovat. Sle určitě nejde pětistovku označit za špatné éro, či nějak zastaralé v roce 1935. Hlavní problém byl, že nástupce přišel později, než měl.
Zajímavý článek, ale určitě ne žádný bořitel mýtu. Češi a Slováci jsou prostě na zmínky o B.534 svým způsobem přecitlivělí, asi stejně jako třeba Britové nedají dopustit na Spitfire. Ale vzpomínky jsou vždy velmi ovlivněné osobními postoji pamětníka, což je v tomto případě velmi zřetelné. Vítězství v tak velkých zakázkách, jakými jsou dodávky pro armádu, se prostě konkurenci neodpouštějí. Kdyby tehdy získalo objednávku třeba Aero, určitě by později jiný pamětník, s historickými vazbami na Avii, podrobil vítězný typ neméně zdrcující kritice. Takže v tomto směru beru článek s velkou rezervou.
Bylo vyzbrojení čs. letectva B.534 záležitostí úspěšného lobbingu? K boji o významné armádní zakázky lobbing patří, a to kdekoliv na světě. Lobbing není korupce. Žádná senzace se nekoná.
Byla B.534 tak špatným letadlem, jak tvrdí článek? Určitě ne, zvláště v době svého vzniku. V době Mnichova však již měla být nahrazována typem modernějším. Proč tomu tak nebylo je, kromě jiného, věcí pomalého získávání zkušeností s konstrukcí a výrobou celokovových letounů. Obojí urychlili až Němci v době Protektorátu. Opravdu nevím, jaký rozdíl by byl, kdyby armádní konkurs vyhrál "o 10 % lepší" konkurenční typ. Změnilo by to výrazně kvalitativní úroveň čs. letectva? Pochybuji.
Byla B.534 nebezpečná, což Avia řešila pomalu? Nemyslím. Pevnostní problém mohl být řešen určitě rychleji, ale v době míru takhle armáda i její dodavatelé obdobně fungují dodnes. Rychlá řešení přinášejí v době míru zpravidla až veřejností a politiky sledované série katastrof. Pokud se to nestalo, z finančních i organizačních důvodů mohly přijít např. jen omezení letové obálky, případně dočasné uzemnění. Laik se asi otřese hrůzou, jaký krám měl hájit ČSR, ale každý fanda letecké historie přece ví, že dodatečné konstrukční úpravy včetně zpevňování jsou poměrně běžné. Stačí vzpomenout např. Dr.I, D.VII a Albatros z 1. sv. války, Typhoon z 2. sv. války, dále např. dodatečné zpevnění některých částí F-4 Phantom II, F-14 Tomcat atd.