Zdravím všechny místní znalce a prosím tímto o radu.
Jakožto v podstatě začátečník stavím I-16 typ 10 od eduarda a mám hromadu dotazů, které se doufám takto uceleně ještě nikde nevyskytly a nebudu proto ukamenován.
Týká se to především nesrovnalostí mezi samotným modelem, fotografiemi na netu - převážně zde , a dosti nespolehlivých zdrojů v podobě her il-2 a war thunder.
Rozepíši to v podobě postřehů a fotografií a budu rád, když mi je někdo potvrdí, vyvrátí:
1) Na fotografiích se to těžko hledá, ale mám pocit, že skrze "kužel" na ocase prochází trubka do VOP, která hýbe s výškovkou. To se pojí s poměrně velkou dírou v tomto kuželu. Na žádném modelu jsem to ale neviděl, i když je to dle mého podstatný, do očí bijící detail.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
2) Na koncích křídel a na špičce tohoto "kuželu" by se měla nacházet poziční světla prakticky ve všech verzích i-16, co jsem viděl.
3) VOP a SOP mají přes "panty" jakési obdélníkové krytky. Dosud mi není jasné, jestli jsou připevněny k pohyblivé části, nebo k pevné části. Logika mi říká, že se budou hýbat spolu s plochami, ale fotografie ukazují svěšenou výškovku s plechy trčícími vodorovně. Možná je to ale jen ruská kvalitní práce...
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
4) Eduard má poměrně svérázný design podvozkových šachet, který jsem nikde jinde neviděl... především jakousi úhlopříčku a díru na lanko vytahování podvozku mimo střed šachty. Bylo to závislé na typu? Sám se přikláním k hladkému povrchu s dírou na lanko uprostřed. Přičemž díru kryla manžeta (plátěná, kožená, gumová?)... O počtu okýnek vedoucích do tohoto prostoru se ani neodvažuji spekulovat....
5) U typu 10 se již vyskytují přistávací klapky. Co mi není jasné, je jejich spřažení s křidélky. Jestli to chápu správně, tak při vysunutých klapkách se lehce potlačily i obě křidélka. Není mi ale jasné, jestli se tak dělo u všech typů, které klapky měly. S tím se pojí to, že nemám nejmenší tušení o detailech týkajících se vnitřku klapek
6) Pod větrným štítkem se nacházejí vedle díry pro přilepení mířidel dva kroužky. Nikde v návodu není zmínka o tom, že by se měly vyvrtat... To ve skutečnosti byly díry, které umožňovaly jakýsi průchod světla, aby bylo v kokpitu trochu vidět, že? Dále mi není jasné, jestli byly zaskleny i u typů, které neměli zasunovací kabinu a díry tedy byly kryty celou dobu větrným štítkem.
7) Kryt nad kulomety v trupu v podobě dvou kuželů je přinýtovaný, nebo vytvarovaný do okolního plechu? V příloze mám zakroužkované tyto "kužely". Některé modely a zdroje v podobě her mají tyto kryty onýtované. Já bych se přikláněl k prostému "vytvarování" těchto krytů z okolního plechu.
Další příloha se týká kapkovitých otvorů pod výfuky. Krom horních otvorů jsou všechny již vytvarované v modelu a není je nutné lepit. Mě se však zdá, že tyto krytky mají spáru a jediné realistické jsou ty horní lepené...
9) Otvory pro chlazení motoru mají u modelu poměrně silnou stěnu, kterou sem nikoho neviděl ztenčovat... U některých i-16 v simulátoru IL-2 je dokonce tato silnější stěna vymodelována. Z fotek je ale patrné, že je to prostě tenký plech...
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
10) Jakékoliv nýtovaní není z žádných fotek (možná pro jejich nízkou kvalitu) patrné. Na dřevěných částech je to logické, ale i motorový kryt na fotografiích má naprosto nepozorovatelné nýtování - proto mi přijde nelogické ho jakkoliv modelovat.
11) Model má poměrně výraznou spáru ve spoji křídla k trupu. Z fotek jsem ale žádnou spáru nevyčetl.. Vím, fotky jsou nekvalitní, ale pokud na nich není vidět ani nepatrný náznak spáry, nevidím důvod přiznávat ho stejně výrazně jako přechody různých panelů - vytmelení se mi jeví jako lepší varianta.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
12) V další příloze jsem zakroužkoval jistý "výstupek" nad křidélky, který je u modelu přehnaně zvýrazněný... K čemu sloužil? Dále jsem zvýraznil trčící krytky u výškovky a absenci jakékoliv dělící čáry na křídlo - trup. Naopak je patrná neuvěřitelně široká spára mezi plechy kryjícími motor a trupem. Dále je na kuželu na ocase vidět, že spára je pouze jedna. Tedy ta, která se na modelu vytvoří přilepením kuželu k trupu je nežádoucí.
Zde je taky vidět absence jakékoliv spáry a detail krytek trupových kulometů, které jsou výrazně nezarovnané s povrchem. V Il-2 i war thunder jsou dokonale zarovnané, což je dle mého nesmysl... Dále jsou vidět ty výše zmíněné kužely, pokračující z krytek a to, jak se zdají být stejným kusem plechu, jako okolní kryt.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
13) Při zaslouženém odpočinku měly stroje zavřený chladič? Přijde mi to logické, alespoň trochu to zabrání vniknutí nečistot.
14) Byly při tom postávání na zemi lana ovládající podvozek napnutá, nebo prověšená? Předpokládám, že podvozek byl předpružený a povolováním lana se začal vytahovat. To by při vytahování mohlo vést k tomu, že pilot pro sichr ještě párkrát otočil páčkou a tím prověsil lano.
Dále bych chtěl požádat, jestli by někdo neměl detaily křidélek. Především jejich tvar ve spoji u křídla. Model má spáry na horní i dolní polovině naprosto v rovině. Po odříznutí vznikne dokonale vertikální rovná plocha. Což se mi moc nezdá Předpokládám, že na hraně křidélka byla zaoblená hrana a v křídle naopak zaoblená rýha. Doufám, že jsem se vyjádřil dobře.
Jakékoliv další postřehy uvítám s otevřenou náručí. Doufám že si na začátečníka moc nevyskakuji a že jsem tímto nikoho neurazil.