Stránka 1 z 7

Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 07 úno 2016, 16:07
od Michal Jelínek
Vzhledem k tomu, že už je na trhu "dvaasedmdesátková čtrnáctka", tak trochu jsem pátral po nějaké zajímavé verzi nebo kamufláži pokud možno našeho letectva. Narazil jsem na tuhle neobyčejně zajímavou přestavbu, která mně úplně nadchla. Ten bokorys je ale jediná informace, kterou jsem našel. Myslím, že by se tu našli chlapi, kteří se v historii našeho letectva vyznají daleko lépe než já. Proto bych poprosil, nemáte někdo nějaké další informace o tomhle letadle, případně i fotku? Předem děkuji.

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 07 úno 2016, 21:31
od jhapa

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 07 úno 2016, 22:44
od Michal Jelínek
jhapa píše:Něco málo je tady...

http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska ... t-il-14t-/

http://rh-plus.cz/lite/fa14.php

ale jinak dost tajemné letadlo...

Dík za informace, něco málo z toho už jsem objevil. Zatím se ale pátrání po tomto letadle spíš komplikuje. K čemu "3147" vlastně sloužila? U toho bokorysu se píše o cvičném éru pro letovody, ale v textu, který uvádíš se mluví o radiotechnické zkušebně.... Já si zase říkám, že ten bokorys si přeci někdo jen tak nevymyslel. No uvidíme, jak to bude pokračovat dál. Třeba se najde někdo, kdo to letadlo viděl.

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 08 úno 2016, 20:18
od jhapa
Ono je zajímavější, že 14T je i ta co je v Kbelích

https://www.flickr.com/photos/vlk77/15583042810

z čehož mi plyne, že 14T bylo více a opravdu sloužili k výcviku, ale tahle konkrétní byla předělána na laboratoř,proto i ta přestavba na přídi...takže obrázek super, možná to letadlo existovalo a možná to konkrétní letadlo i dělalo, ale tak jak je nakreslený rozhodně k výcviku nesloužilo...možná by bylo dobrý se zeptat v Kbelích co o tomhle letadle ví...Moc bych se nedivil, kdyby historicky lítalo přímo v Kbelích pro fabriku...

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 08 úno 2016, 22:31
od Michal Jelínek
jhapa píše:Ono je zajímavější, že 14T je i ta co je v Kbelích

https://www.flickr.com/photos/vlk77/15583042810

z čehož mi plyne, že 14T bylo více a opravdu sloužili k výcviku, ale tahle konkrétní byla předělána na laboratoř,proto i ta přestavba na přídi...takže obrázek super, možná to letadlo existovalo a možná to konkrétní letadlo i dělalo, ale tak jak je nakreslený rozhodně k výcviku nesloužilo...možná by bylo dobrý se zeptat v Kbelích co o tomhle letadle ví...Moc bych se nedivil, kdyby historicky lítalo přímo v Kbelích pro fabriku...

Podle textu, na který jsi upozornil bylo Avii 14T vyrobeno dokonce 73. V našem letectvu se používaly jako transportní a výsadkové. Ale co to bylo "za ptáčka" ta "3147", to je pro mně pořád stejně záhadný jako Bermudský trojúhelník. Jinak souhlasím s tebou že na cvičnou to moc nevypadá a zeptat se ve Kbelích je dobrý nápad, ale mám to "trochu z ruky". :)

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 09 úno 2016, 09:46
od standaslechta
A necvičili na tom náhodou letovodi Il-28?Včera jsem si a povídal z jedním pánem a říkal že se na to doma podívá.A určitě se o tom povídá v monografii v krovkách,je tam i (myslím :lol: )hezčejc namalovaná panem Balousem.

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 09 úno 2016, 11:53
od Michal Jelínek
standaslechta píše:A necvičili na tom náhodou letovodi Il-28?Včera jsem si a povídal z jedním pánem a říkal že se na to doma podívá.A určitě se o tom povídá v monografii v krovkách,je tam i (myslím :lol: )hezčejc namalovaná panem Balousem.

Je to asi možné, já zatím jen hledám jakékoli informace. A ty krovky bohužel nemám. :(

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 09 úno 2016, 21:05
od zbyna
L+K monografie 22-23/1983
Av-14 vycvikovy.jpg

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 09 úno 2016, 22:39
od Michal Jelínek
Dík za část textu z monografie. Teď už mám celkem jasno o co šlo. Najít k tomu nějaké fotky by se zřejmě rovnalo zázraku. :)

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 09 úno 2016, 23:27
od Jarda Špaček
No jo čoveče, na to nezapomenu, tou létající učebnou jsme někdy v roce +-84 letěli z Košic do Pardubic. Čekali jsme tehdy na vojenský Túčko 134 do Prahy, v němž jsme měli zajištěný místečka na víkendový opušťák a bavili se konzumací pivka v místním letištním baru. Pak jsme zahlédli "dělníky vzduchu" v kombinézách, obecně postarší pány, jak nás míjeli, někdo z nás se zeptal, kam letí. Po odpovědi "Do Pardubic" bych s nimi vlezl do čehokoliv. Bydlel jsem v té době v Moravanech, přesně v ose pardubického letiště. Tak nás vzali. Pamatuji se jen, že vevnitř byla podél boku trupu řada stolů a sedaček se sluchátky a asi i lampičkami. Bohužel, v letadle nebyl žádný záchod, takže minimálně tři-čtyři piva za chvíli začala být tak proti srsti, že fakt, že jsme vlétli do bouřkového mraku, kdy křídlo při pohledu z okna chodilo nahoru a dolů snad o metr, nám vůbec nevadilo. Ba ani šroub na krytu motoru, který se najednou začal v tý bouřce pomalu otáčet až zmizel kdesi směrem k Zemi, nás tak nějak nerozhodil, jak se nám strašně chtělo "scat". Takže ani přelet přímo nad naším domkem jsem si s nohama zkříženejma vůbec nevychutnal. Ano, pomočili jsme s kolegou kolo hlavního podvozku hned poté, co jsme se z letadla eště před zastavením motorů vyřítili po schůdcích. Jaká to byla úleva..

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 10 úno 2016, 00:02
od DUNDR
Veselá historka Jardo! Také jsem v ní jednou letěl, někdy 1983 před zahájením leteckého výcviku - první vojenské éro a docela rarita. Byly tam stolky s radiokompasy a mohl jsi si cvičit ladit ARK. Pak si pamatuji, že jsme se střídali v těch astrokopulích a měly kožený ? lem, který byl vyhřívaný. Krásný výhled nad mraky, ale většina sledovala poskakující plechy na motorech, ze kterých občas vyšlehly plameny - docela horor při prvním letu. Čumák to myslím mělo klasický - žádný radar.

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 10 úno 2016, 08:15
od Michal Jelínek
No to se nám ty informace a zážitky pěkně schází, chlapi dík. A co se týká toho radaru, jak psal DUNDR, je to docela možné, tedy, že už tam nebyl. To éro nakonec létalo zase jako "obyčejný" dopravák.

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 10 úno 2016, 14:12
od Jarda Špaček
Já si jsem též zcela určitě skoro jist, že radar neměla a zvenčí se lišila jen těmi astrokopulemi. Fakt je ten, že diky bouřce, mizícím šroubům z krytu motoru (minimálně jednohp) a šílený potřebě ulevit si (v túčku, kterým jsme měli letět, záchod na odložení pivíček samozřejmě byl...), nas nezajímaly ani astrokopule, ani ÁeRKáčka... Na palubě se vznášela jen touha přežít a nedopadnout jako Tycho de Brahe...

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 10 úno 2016, 14:26
od Michal Jelínek
Jarda Špaček píše:Já si jsem též zcela určitě skoro jist, že radar neměla a zvenčí se lišila jen těmi astrokopulemi. Fakt je ten, že diky bouřce, mizícím šroubům z krytu motoru (minimálně jednohp) a šílený potřebě ulevit si (v túčku, kterým jsme měli letět, záchod na odložení pivíček samozřejmě byl...), nas nezajímaly ani astrokopule, ani ÁeRKáčka... Na palubě se vznášela jen touha přežít a nedopadnout jako Tycho de Brahe...
Já ti to s tím radarem věřím, Jardo. Někdo říká, že tam byl, někdo že ne. Mně ale furt vrtá hlavou, proč by si ten bokorys s radarem někdo vymyslel?

Re: Iljušin Il-14/Avia 14

PříspěvekNapsal: 10 úno 2016, 14:59
od standaslechta
Neřekl bych že by si to někdo vymyslel a podle mě to souviselo s Il-28RTa RTR(a to bylo asi jó tajný). Ale nemám to jak doložit a pána co by o tom mohl něco vědět se už bohužel nejde zeptat.