http://www.modelimex.cz
ICM 1:72
Kat.č. 72206
Ki-21-Ia RTAF
Thailand's Heavy Bomber
Thajské královské letectvo – RTAF – ve 30. letech 20. století spoléhalo především na letouny vyráběné ve Spojených státech a Velké Británii. Situace se změnila se začátkem druhé světové války. Po porážce Francie v Evropě se Thajsko rozhodlo využít okamžiku a získat zpět svá území ve Francouzské Indočíně. Byla učiněna objednávka na dodávku nových letadel americké výroby. USA však rozhodly, že posílení thajského letectva by mohlo změnit situaci v regionu pro ně nežádoucím směrem, a odmítly letouny dodat. Thajsko se obrátilo na Japonsko, které brzy dodalo několik desítek bombardérů pro RTAF. Mezi nimi bylo devět letounů Ki-21-Ia vyrobených firmou Nakajima, na jaře 1941 byly zařazeny do sestavy Kong Bin Koi 6 (6. letecká křídla). Tyto letouny se nestihly zúčastnit bojových operací proti Francii ale byly nasazeny v Barmě proti jednotkám Čínské národní armády na jaře 1942. Po ústupu čínských sil na jejich území byly thajské Ki-21-Ia na chvíli nasazeny k plnění hlídkových a průzkumných misí. Později sloužily jako cvičné a transportní letouny.
Novinka představuje dvoumotorový japonský bombardér Ki-21-Ia "Sally" v měřítku 1:72 používaný Thajským královským letectvem. Stavebnice je zabalena do standardní krabičky s výklopným víčkem a samostatně řešeným vrchním dílem obalu. Na jeho povrchu může modelář obdivovat krásně zpracovanou malbu samotného bombardéru v letu. Po otevření samotné krabičky uvnitř nalezneme sedm rámečků ze světle-šedé hmoty, jeden s transparentními díly, manuál a v něm vložený obtiskový aršík. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, menší otřepy jsem nalezl pouze na jednom díle hlavního podvozku (D36). Stopy po vyhazovačích jsou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách některých dílů. Rytí na povrchu je příjemně jemné k danému měřítku, některé detaily vystupují nad povrch letadla. Křídla jsou tvořeny ze dvou polovin, celek následně nalepíme na část vystupující z boční strany trupu. Křidélka, SOP a VOP jsou ve stavebnici odděleny a po menších úpravách je bude možné rozhýbat. Oba motory jsou krásně ztvárněny včetně žeber jednotlivých hlav válců, k nim doplníme jen potřebné rozvody. Obě šachty hlavního podvozku jsou ztvárněny detailně, u vzpěr bych si dával pozor při jejich oddělování z rámečku, aby nedošlo k jejich případnému poškození. Interiér trupu má z větší části naznačenou vnitřní konstrukci včetně vybavení, je škoda že po jeho uzavření nebude uvnitř skoro nic vidět. Kokpit je nadmíru dobře vybaven již v základu, ale zaslouží si doplnit o pásy pro všechny členy osádky od některého z výrobců doplňků. Přístrojovou desku a boční panel můžeme vylepšit pomocí budíků, které jsou umístěných na obtiskovém aršíku. Na levé straně trupu nalezneme otvor pro vlepení panelu s okénkem ve kterém může být umístěn kulomet. V případě umístění kulometu bude zapotřebí vyříznout otvor, tak jak výrobce upozorňuje v manuálu. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen samostatně do PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškozením. Manuál je vytištěn na 16 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Pokud by si chtěl modelář vyřezat vlastní masky, může využít šablonu vytištěnou na straně č.12. Součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme mezi nimi i budíky pro přístrojovou desku. Na výběr dal výrobce modelářům ze čtyř zajímavě zbarvených strojů:
Ki-21-la, Kong Bin Noi 6 (6th Wing), spring 1941
Ki-21-la, Foong Bin Thing Rabuy 62 (62nd Bomber Squadron): a,b) probably 1942; c) 1945
Ki-21-la, number "6", Don Muang airfield, 1945
Ki-21-la, number "9", Don Muang airfield, 1945
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: